Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 7 oktober 2021

COACHTILLFÄLLE (2)

Sicken dag, är så glad och nöjd med dagen. Fick en riktigt underbar förmiddag i ett helt fantastiskt höstväder tillsammans med coachgruppen. 

Rejs&jag fick checkat av våra tre veckors kampanjande av följsamheten (”tråkfotgåendet”), vars syfte varit att få Rejs att tagga ner och få honom att tycka att fotgåendet inte ska vara så himla roligt som han tycker, vilket säkert låter märkligt i mångas öron - men då varken har ni sett eller känner Rejs. 

Vi startade som 3:e (efter Winter o Samba) ekipage och värmde upp utanför planens staket. Han var rätt taggad när vi började och behövde ca 5 min. för att lugna ner sig och komma i rätt stämning. 

När vi gick in plan gick han upp i varv igen, men M. ville se hur det sett ut när själva har kört (utan störn., utan godis), så vi körde på några sträckor, så hon kunde få en uppfattning. 

Hade vid genomgången berättat att han har börjat släppa fokus lite och M. menade att det nog beror på att han nu har kommit till det stadiet, då han tycker att han inte längre tjänar på att hålla fokus, eftersom han inte får något (godis) för det. För SÅÅÅ roligt tycker han inte det är längre/nu, men det var ju DET vi ville få uppnå. Men givetvis vill vi ju inte släcka drivet och engagemanget och därför skulle jag börja att lägga in belöning igen, men nu mycket avvägt och sparsamt.

Körde 5min. x 2, med de nya belöningsfrekvenserna, med avbrott för hopp över hinder, imellan de två 5 min.passen. Han gick stundtals superbra, tappade något ibland (div störn. från både hundgård och väntande ekipage - Lena o Blossa) , men efter uppstyrning blev det allt bättre. 

Summa summarum så hade vårt kampanjande gett resultat och även om Rejs speedade ränder ju aldrig lär gå ur, så med det kontrollerade belöningstillägget, så är det nu ”bara” att fortsätta i samma anda …
Monica menade att nu såg han ut att vara i sitt gamla speedade jag igen, hans ögon och blick var normalt pigga igen och inte uppspärrade och "rättutstående" som dom var sist. Hon tyckte också att man nu faktiskt hann med att se hans benrörelser. 

Vi avslutade med en budföring, som var klockren, med Lena som domare och Monica som mottagare. 
Därefter körde vi platsliggning. Rejs låg imellan Samba och Winter. Monica avbröt/jag valde att gå tillbaka, efter drygt 2min. pga att Winter hade legat och blängt på Rejs hela tiden. Rejs hade tittat på mig hela tiden, som om han ville markera att han inte var intresserad av att mäta sig med Winter. Tur var väl det, för jag minns tydligt hur obekväm Özet var på platsen, han hade i denna situationen rest sig upp och kommit till mig och vill ju givetvis att Rejs ska förbi lika trygg som han nu är. 

Avslutar inlägget som jag började - sicken dag, är så glad och nöjd med dagen ... 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar