Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 17 september 2017

VILTSPÅRSKURS gång 2

Efter bollande med mig själv så strök jag oss från dagens lydnadstävling (Lerum) och valde istället att åka på viltspårskursens första praktiska kurstillfälle.

Kursinstruktör Maths Lindberg
6 st deltagare – 3 tollare, 1 kooiker, 1 eng.sp.spaniel, 1 schäfer

Alla fick ett spår som legat i ett dygn, ca 500-600m långa (ökl). Jag måste säga att jag var något skeptisk med tanke på att ingen av hundarna tidigare gått nåt spår över huvudtaget, men döm av min förvåning – alla hundarna arbetade sig igenom spåren, visserligen mer eller mindre ”enkelt”. Maths + hela gruppen gick bakom – Maths instruerade under spårandet hur vi skulle läsa våra hundar, vilka signaler vi skulle spana på.
Rejs som var taggad till tusen behövde ca 200-300 m innan han började lugna ner sig och därefter spårade han allt noggrannare. Precis som Mats W. sa vid vårt besök i Fagersta, så påpekade också Maths L. att jag behöver hålla honom tillbaks, vilket inte är så lätt – han är stark trots sin lilla storlek. Införskaffande av handskar nästa. Fick i läxa till nästa gång att lägga ett (högst två) anlagsspår med ca 5-6 tim. liggtid.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar