Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 23 september 2017

VILTSPÅR

Efter en natt med dålig sömn var jag ganska trött när jag efter frukost for iväg för att lägga viltspår till Rejs, men även Semla som skulle få ta spåret efter Rejs.

Inte så jäkla lätt det där med att hantera klöv och blodflaska, samtidigt som jag skulle räkna steg. Något för stort hål i korken, gjorde att det nog blev lite för mkt blod i spåret … men what the heck !

Efter spårläggandet tog vi oss en liten skogsrunda innan hemfärden och väntan på att spåret – 600 m – skulle ligga till sig – liggtid = 5 timmar. 5 timmar senare, när vi närmade oss spårstarten kryllade skogen av folk (svampplock) och hundar. Rejs gick såklart igång – men inte så farligt ändå – men när vi nästan var framme vid spårupptaget, kommer en av hundarna – greyhound – ångande och Rejs var i full gång. Visst, det var lite svårt för honom att släppa tanken på greyhound’n i början, men efter att jag ”talade om” för honom vad han skulle göra, så släppte han hunden och började spåra.

I början låg han på – jag höll imot – och efter bara en liten stund lugnade han sig och gick sen i ett behagligt tempo. Efter 2:a vinkeln verkade det som han tappade bort sig och började ”ringa” och hittade spåret ganska snabbbt ändå. Annars tycker jag det gick riktigt bra. Kunde konstatera att jag INTE längre ska använda snitslar i spårandet (som jag ju tidigare har anv. i personspåret) då han har stenkoll på dom.

Han fick som belöning bära – vilket han gärna gjorde – klöven enda till bilen och väl där, när jag skulle ”ta den” klämde han ur sig ett litet morr, vilket överraskade mig.
Sen var det Semlas tur. För hennes del var det första gången hon gick ett viltspår. Hon luktade jättenoggrant – länge och väl – på blodfläckarna i början, men sen tuffade hon på, noggrant och effektivt. Svampplockarna med hundarna hade undertiden förflyttat sig och dök helt plötsligt upp ca 100 m snett bakom oss. Semla stannade till och spanade, men återtog spårandet efter påmaning – så duktigt  Hon tog alla vinklarna perfekt, inga konstigheter. När hon väl kom fram till klöven, tyckte hon väl kanske inte det var den allra hetaste belöning hon fått …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar