Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


tisdag 10 februari 2015

PUCKO !

Som kanske en del av er uppfattat har Rejs lite svårt att stilla sig - ljudar och lever loppan - vid hundmöten, så jag tar till mer eller mindre ”hundmötestäta” områden imellanåt, därav att jag idag på lunchrasten, valde Kvibergsområdet.
Tänkte mig först en liten rastning med kanske förhoppningsvis ett par hundmöten, för att sen köra ett kort litet lydnadspass.

Inledde med att cirkulera bredvid/i höjd med några som tränade just lydnad, på en av planerna vid p-platsen. Gick ganska bra, bara lite pip från Rejs sida. Påbörjade sen våran lilla "rundvandring" där vi ganska snart passerade några Park och naturgubbar (ha ha) som röjde sly och dyl. och höll på att flytta en brummande flisningsmaskin (av mindre modell). Jag som trodde att Rejs skulle reagera lite iaf, blev något förvånad när han trippade förbi som om han aldrig gjort annat.

När vi kommit ytterligare en bit, så såg jag ett äldre par komma gående och precis framför dom, en kille djupt försjunken i sin mobil ... När det helt plötsligt dök upp en lös rottweiler mellan killen och det äldre paret, blev jag minst sagt överraskad och gjorde mig sen osäker när den i samma ögonblick då den fick syn på oss, ställde sig blickstilla (med sänkt huvud) och stirrade på oss. Även om jag anade/misstänkte att den med dom signalerna visade att den var "vänligt inställd", så blev jag osäker och oavsettt hundens inställning ville jag ju få möjlighet att passera "städat" och ha någorlunda kontroll över Rejs.

När jag frågade vems hunden var fick jag först inget svar, när jag sen frågade ännu en gång, tittade killen upp från sin mobil och sa bara slött att hunden var snäll och slog ner blicken mot mobilen igen ...
- Nähä svarade jag, men jag skulle vilja att du tar in din hund vid din sida, medan vi passerar ...
- Det är ingen fara sa jag ju, svarade killen irriterat ...
- Ja ja, men skulle du kunna vara snäll och göra vad jag ber om, för att underlätta för oss ... han (jag pekar på Rejs) "gasar igång så" ...

Han tar med lätthet in sin hund till sin sida och vi kunde passera varandra, jag med en snusdosa med leverpastej som belöning till Rejs. Jag tyckte själv att det löste sig bra och var nöjd med Rejs, som skötte sig hyggligt trots tjafset innan. Men jag "väcktes" ganska bryskt när killen efter att ha kommit en bit bort, gapade att han minsann tyckte vi skulle hålla oss i skogen, istället för att gå på sådana här ställen och tvinga ner folk i diket vid passerandet ...

WHAT, tänkte jag ... jag hade visserligen ingen koll på HUR långt åt sidan han gick medan vi passerade varandra ... men VA ? det enda jag ville var ju att han skulle ta upp blicken från sin mobil och ta in sin hund ...
- Ja, just skogen är ju rätta platsen att träna hundmöten på ... men tack så JÄVLIGT mycket för att du var så samarbetsvillig, ropade jag tillbaka ngt irriterad.
Efterklokt tänkte jag att jag naturligtvis inte skulle svarat, utan bara gått ...

Fortsatte sen en bit, innan vi gick vi ut på en av planerna och lekte/tränade en stund innan vi återvände till bilen, där samma personer (men annan hund) tränade lydnad som inledningsvis. Passade även nu på att utnyttja dom som störning medan vi tränade kontakt, vilket gick utmärkt.


Summa summarum kändes det bra när jag satte mig i bilen, då jag tänkte att den tidigare incidenten och skulle kunnat påverka Rejs negativt. Försökte verkligen inte låta den där killen till pucko (enl. mig) påverka mig ... men det gick ju så där, för händelsen "hängde i" resten av dagen och kvällen ... 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar