Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 15 februari 2015

PROVA PÅ DAG

Dagens FB
… en viss liten röding är helt utslagen efter en lååååång ”pröva på dag” på tema jakt ! Sammanfattning av dagen, är att vi båda har haft en kanondag - rolig, trevlig, lärorik och nyttig …

***
Prova på dag i jaktlydnad och apportering
Det hör inte till vanligheterna att jag ställer väckarklockan på helgerna, vilket jag därimot hade gjort inför dagens aktivitet.
Strax innan nyår tog jag kontakt med ena av mina gamla läromästare från Özets ungdom (2-3 år) som liksom fick mig att förstå vad det där med jakten gick ut på … Fick veta att hon skulle ha en ”Prova på dag i jaktlydnad och apportering” i Goldenklubbens regi och anmälde mitt intresse i mån om plats.

Det var ett gäng (8st) med enbart golden, de flesta i ungefär samma ålder – ca 1 år. Måste erkänna att jag hade lite ångest att Rejs ev. skulle ”sticka” ut med mer än att han inte är en golden. Rejs har ju lite problem med att hålla sig i skinnet och börjar lätt ljuda av förväntan och otålighet. Men kände att det var ganska lugnt iaf till en början, märkte relativt snabbt att de andra hade sina ”problem” … hundar som bl.a var lite bångstyriga inledningsvis när vi satt oss ner i ring för att hundarna skulle ”landa och känna av” varandra.

Efter ”nedvarvningen” med presentation och information om upplägg mm, fortsatte vi med jaktlydnad, övningar som bestod av hälsning/tandvisning, jaktfot, inkallning (då Rejs gick igång på alla cylindrar, när han såg de andra springa) och stadga med en massa olika störningar.
I samband med inkallningarna, blev jag uppmärksammad på min "timing" gällande mitt – som jag trott – lugnande godismatande. Måste verkligen tänka efter så det inte blir fel, att jag belönar hans aktivitet istället för tvärt om !

Lagom till att vi alla vid det här laget var ganska frusna och trötta, bröt vi här och hundarna fick ta igen sig i bilarna medan vi gick in i värmen för en stunds fika och teori. När vi sedan hade hämtat och rastat hundarna, samlades vi igen och delades in i två grupper. Den ena körde markeringar, medan den andra körde introduktion på närsök. Närsöket har vi redan kört lite, så det gick utmärkt, men fick med mig några mkt värdefulla visselpipetips. När det gäller markeringarna, så visste jag innan att Rejs störs väldigt av annan kastare än mig själv och det var ingen skillnad nu … VA ? Vad konstigt ! Står du där ! Vem ska ha dummyn ? Jag fattar inte !
Fick tipset att träna mycket med kastare och fick även tips om hur jag ska hjälpa honom att vara förstå att det är till MIG han ska återvända.

Kurs från 10.00 – 16.00 är en lång dag för en liten kille, men såklart även för matte. Åkte hemåt nöjd, glad och peppad till att börja träna lite mer strukturerat med de ”verktyg” jag fick med mig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar