Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 1 augusti 2010

Bad på STYRSÖ

Onsd.22juli besökte vi Lotta på STYRSÖ tillsammans med Kia o M&R + Karin.
Jag blev väckt av att matte vältrade sig ur sängen med ett svagt stönande – hon är ju som bekant SÅ morgontrött – suck ! – Va, ska vi redan gå upp ? Och innan jag visste ordet av, hade matte packatsin älskade ”dramaten” och en välbekant blå bil stannade utanför grinden. – Jaaaaaa … jabbadabbadoo – det är ju Marco & Razzel. Hej hej - osså var det dags för avfärd – Humm, ska jag hoppa in där ? Men det är ju FULLT ! – Jamen hoppa in då, Özet, du få knô dej in ! – OK då, jag gör väl det då …

Efter färjefärden - då vi hade stått i fören och vinden blåste så gôtt i pälsen … tills matte tyckte det blev lite väl ”friskt & dragigt” och backade till dörröppningen där vi fick lite lä – kom vi äntligen fram och fick gå i land.
Och där stod Lotta och väntade på oss och det blev stort pusskalas. Efter ytterligare en promenad kom vi äntligen fram och vi kopplades loss. Gissa om jag hade längtat ! Razzel och jag sprang i väg som skjutna ur en kanon … medan Marco gick och snusade runt i trädgården.
Sedan höll vi på att tömma hela Styrsös vattenreservoar – så törstiga var vi efter allt flängande. Eftersom jag är ung och energisk, ville jag inte alls pausa när Razzel & Marco ville det – så jag fick ha kopplet på mig medan mattarna skulle fika.

Efter fika kommer bad !
Efter fikapausen var vi åter på väg och hur glada på en skala, tror ni att vi blev när vi kom fram till en strand ? Vi skulle vada över en liten vik till andra sidan, där vi skulle slå oss ner för att inte störa de övriga badgästerna. Detta var nog det roligaste jag varit med om hittills i min ”badkarriär”. Att springa och jaga och att själv bli jagad – vilken grej

När matte hade bytt om, sprang hon som jag aldrig tidigare sett henne springa ! Men jag var förstås inte sen att följa efter … oj, vad roligt vi hade ! Och inte blev det mindre roligt, när Razzel & jag TILLSAMMANS sprang och jagade både Lotta och Anna i omgångar. Och så där höll vi på tills – iallafall jag - blev ”uppdragen” ur vattnet för att vila lite. Vem behöver och VILL vila ? Inte jag i alla fall !
Matte tvingade mig imellanåt att ligga och titta på, när dom andra badade - vilket jag förstås fick finna mig i - även om det var lite svårt ibörjan. Särskilt svårt var det ju förstås, när M&R fick bada UTAN mig !När karin skulle bada sista gången innan vi skulle dra oss hemmåt och hade Razzel galopperande efter sig, då ville jag också vara med och sprang ut till dom.Men när jag hade kämpat mig ut en bit och kände att jag inte längre bottnade, kände jag att – NÄEE - nu ORKAR jag faktiskt inte mer ! så jag stannade och tittade efter dom, när dom fortsatte ytterligare en bit ut. Sen tänkte jag – nä, nu går jag upp till min matte och vilar … Matte blev så häpen och förvånad att hon satt där och såg ut som en fågelholk i fejset …

För det kan jag säga – det är SLITSAMT att vara en liten tollarkille, som måste jobba dubbelt så mycket i vattnet, än vad sina stora golden kompisar behöver. TRÖTT - det var bara ”förnamnet” på hur jag kände mig, när vi började gå hemmåt och vadade över viken igen. Som den förståndiga pojk jag är, så var det jag som drog in mot stranden, till grundare vatten, för att slippa anstränga mig så mycket.
Efter bad kommer fika (”sjön suger” sägs det – ha ha) och efter fika kommer shopping och efter shopping kommer grillning !

Efter grillning och mat, hade klockan hunnit bli över 21 och vi hade en färjetid att passa och började därmed samla ihop oss för vandringen till färjan. Väl ombord på färjan knallade vi rakt fram i fören och jag stack ut nosen mellan spjälorna på grinden och tittade på vattnet och vädrade. Det var en underbart lugn kväll, så där stod vi under hela färden in till Saltholmen.
När vi kom hem, tyckte jag att det var så skööönt att få sjunka in i och djup sömn och i sömnen kunna galoppera i vattnet utan minsta ansprängning.
SNIPP SNAPP SLUT,
NU VAR ÖZET SLUT

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar