Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 7 maj 2010

SICKEN KILLE !

Vad hände ??? Vet inte riktigt vad som hände … jodå, det vet jag ju visst det ... dagens lunchpromenad inkl. app.träning gick nämligen bättre än någonsin. Özet har ju inte fått "känna" på en dummy sen helgen, kanske har han "vilat" sig iform. Av betydelse ??? Inte vet jag, men DUKTIG var han !!!

Det här ”hände”…..

Det började med att strax efter vi lämnat bilen vid Kåsjöns p-plats, mötte vi en kopplad golden, som vi lyckades passera NÄSTAN helt utan "fnatt"-beteende ! Engångsföreteelse ???? Lär märka det vid nästa hundmöte - ha ha ! Släppte honom när vi kommit in i skogen, en liten bit ifrån själva "autostradan", där man brukar möta allt från löpare och cyklister till div. hundfolk. Efter en stunds promenad, körde vi första övningen som var markering. Jag gick ut och kastade 3 dummys, var av en blev/var synlig. Såg att Özet var ovanligt fokuserad, han som annars brukar "kolla runt lite", rädd att missa nåt som kanske KAN vara roligare !!!! Hur det nu skulle vara möjligt ??? "Kollar runt" gör han dock mest när jag själv får agera kastare - brukar bli skillnad när nån annan kastar ...... Hur som haver - jag kommenderade - han sprang rätt ut och plockade upp, för att springa direkt in till mig - greppet var perfekt - HELA tiden - han riktigt "tryckte" in dummyn i min hand. Jag skickade ut honom igen - samma sak ... och igen - samma sak. Mitt fantastiska lille ÖZ !
Sen gick vi vidare ett stycke, till en lång rak stig - där vi körde ett linjetag. Jag la ut 3 dummys efter varandra. Skickade ut honom och han plockade in en dummy i sänder - UTAN en antydan till att försöka ta alla på en gång. Lika snabbt alla 3 gångerna och även med lika bra grepp som vid markeringen - ALLA gångerna.
Promenaden gick vidare och efter ca ½timme gjorde vi om både markeringar och linjetag (ny plats/ställe) med samma goda resultat. Kändes som jag hade (har) världens duktigaste hund = LYCKORUS - ha ha ! Och sen när vi åter kom ut på "autostradan" och jag hade kopplat upp honom, drog han NÄSTAN inte alls i kopplet ... ha ha ... vilken kille ! Ska försöka komma ihåg denna stunden, när det vid andra stunder inte funkar fullt så bra .....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar