Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 1 juni 2019

LYDNADSTRÄNING - fjällbo park

Tränade lydnad idag tillsammans med Karin o Samba och platsen var Fjällbo Park, som var ny miljö. Planen var att fokusera på rutan, ställande u.g. och fritt följ förstås – fjärren vågade jag mig inte på pga den nya miljön, börjar ju få rätsida på den igen och vill inte ha nåt bakslag och låsning igen. 

Inledde med några ingångar på plan, fortsatte sen med fritt följ. När vi hade gått några sträckor passerade en dam med en bostonterrier (?-minns inte) som sen stannade och för att titta. Jag kände att NU måste jag nog hämta det fjärrstyrda citronhalsbandet, för att kunna bryta honom vid en ev. smitning.

Fortsatte med rutan – gick ömsom …. – bara att fortsätta att nöta, tänker jag Därefter körde jag några ställande, för att sen övergå till apportering, som gick hyfsat, även om det fanns mer att önska. Här någonstans klämde jag in några ”runda”, varav ett skick blev i samband när en gubbe gick tvärs över linjen mellan mig och konan – medan Rejs sprang (jag trodde han skulle stanna och vänta till vi var klara). Rejs fixade störningen och rundade i sitt vanliga tempo.
När jag sen skulle fortsätta med apportering och skulle göra en apportering i ”vinkel” – jag satte Rejs, jag gick iväg och la apportbocken, vinklade 90 gr. och när jag gått några meter upptäckte jag en HARE som låg i det ca 20cm höga gräset. Jag vände tvärt för att inte skrämma den, men det hade jag uppenbarligen redan gjort, för precis när jag hade vänt började den springa, vilket också Rejs gjorde – EFTER haren.
Kan säga att det inte tar många sekunder innan en hare med en hund efter sig, hinner komma ca 90-100m. Jag skrek/röt NEEEJJJ, samtidigt som det tog lika många sekunder för mig att få rätt på fjärren och trycka av och gissa om jag blev glad då han bröt och kom tillbaka i rasande fart ….

PHU …. så skönt att jag slapp att hämta honom uppe vid Bergsjön alt. i villaomr. beroende vilket håll den stackars haren hade valt att fly. Fortsatte sedan träningen med apporteringen i vinkel, men nu åt andra hållet = blev kanonbra, innan han fick vila i bilen.

När Karin och Samba kört sitt pass, tog jag ut Rejs igen och avslutade med rutan och ställande u.g. som båda blev bra utförda – vilket kändes som ett perfekt avslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar