Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 11 oktober 2015

LYDN./JAKT-KOMBO

Idag blev det både lydn. o jaktträn. Rejs hetare än hetast främst i lydnaden, ngt coolare i jakten där vi slutade helt OK, vilket gjorde matte nöjd. Tack för hjälpen o som vanl. trevl. sällskap.

***
Träffade på fm Susanne & Nelson för en stunds kombinerad lydnads och jaktträning på LBK.
- Inledde med LYDNAD och fotgånde. Rejs het som en kamnin, hyfsad kontakt, men brast i position, låg för långt fram. Jag var dålig på att bakåtbelöna, varför vet jag inte ...
Gjorde sen en inkallning, mest för att han skulle få springa av sig (vilken dålig idé) med påföljd att han smet över till Susanne och fjantade sig.
- Fortsatte med budföring (efterklokt var väl det oxå en idiotidé, med tanke på hur het han var), där han smet innan kommenderingen. Han hade mycket spring i bena och hade svårt med stadgan.
-Därefter ställande u.g. - först backa = bra - sen under fotgåendet = bra - sen med en "lätt" kommendering ("kommendera") och han for iväg till Susanne. Försökte sen på olika sätt få till ett bra ställande, men upplevde att det blev lite pannkaka av allt. Blev efterklok när vi pratade igenom och jag kom ihåg vad jag en gång lärt mig av av Monica. "Ta ur honom ur situationen INNAN benen tar över"
- Avslutade med hopp, vilket väl inte var nåt att orda om. Möjligen att han sätter sig aningen långt ifrån mig.

När sen Susanne hade kört Nelson, förflyttade vi oss sen till ängen vid p-platsen och fortsatte med lite JAKTAPPORTERING. Rejs först ut. Fokuserade bara på "vänd om o fokusera om". I skrivande stund minns jag inte riktigt, men Sus. inledde iaf med en markering - vi vände om, för en inkallning - där Rejs istället sprang på markeringen direkt (tror jag)- gjorde om och då gick det bra - därefter ännu en markering fr. Sus. - vände om - jag gick själv ut och slängde en mark. - vände om - skickade på Sus. markering - vände om - skickade på min - avslutade med en markering fr. Sus, som jag hämtade själv.

Sammanfattning:
Lydnaden = ingen bra känsla idag - Rejs het, var väldigt fokuserad på Susanne, som han är väldigt förtjust i - jag upplevde mig själv splittrad, med påföljd att jag fattade fel beslut - det enda positiva var beslutet att skippa saktagåendet !!!
Jaktapp. = började ju lite dåligt, men avslutade desto bättre. Kände mig riktigt nöjd faktiskt, även om jag även här fick ett hjärnsläpp vid ett tillfälle, men som trots det gick bra.

***
Fullt ÖZ i trädgården

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar