Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 12 september 2012

JAKTKURS gång 1

Ikväll var det då dax för jaktkursen jag anmält oss till. Till skillnad mot i våras (jag hoppade dock av), då det var stor efterfrågan på kursen och han fick köra två grupper parallellt, hade det NU inför höststarten varit rörigt med en del på- och avhopp ... Nu skulle det visa sig att det bara blev jag med Özet och Johan med sin 1½ år gamla (unga) Bella, som var en eng.spring.(jakt)spanieln. Kursen blir ju nu som privatlektion ... inte mig emot !

Vi började som brukligt är, med en presentation av oss själva och dagen upplägg - som var linjetag, dirigering och fritt sök. Dagens kursgång gick mycket ut på att han ville se hur långt vi kommit i vår utbildning och var vi stod, så han därefter kunde/kan lägga upp resterande kurstillfällen.

Först ut blev linjetag i olika miljöer
Dels i skogsmiljö – utan synretning – 2 st – den längst bort synl. den närmare dold – inga probl. för Özet, som fixade dom näst intill klockrent.
Och sen i fältmiljö - oxå här utan synretning - utlagda i brynet där fältet övergick i buskbryn. Här gick det kanske inte fullt lika klockrent !!! När han närmade sig den jag skickat honom på, fick han helt plötsligt syn på den som låg ett lite stycke därifrån ... oops ... vill nog ta den istället, tyckte han och gjorde ett glädjeskutt (alá rävskutt) och tog tog den .....

Därefter blev det dirigering/stoppsignal
Först ”klockan” – Özet o jag stod på en pkt, medan L-G – som stod framför oss - kastade dummys kl.9, kl.3 o kl.12 (kastades över oss) - jag gick ifrån Özet och skickade i samma ordning dummysarna kastats – inga större svårigheter ... 

Sen kastade L-G en markering, som jag skickade Özet på. När han kommit till hälften av sträckan, slängdes ytterligare en dummy - bakom o snett förbi Özet. Precis innan den damp ner, blåste jag stoppsign. och skickade därefter Özet på den kastade. Gick faktiskt hyfsat bra - men tyckte nog att han inte riktigt väntade på mitt dirigeringstecken - samtidigt som jag dirigerade var han liksom redan på väg ....

L-G menade att jag måste lära mig att blåsa utan att blåsa sönder pipan !!! Hhummm ... ska göra min läxa !!!

Vi avslutade med ett fritt sök på ett fält, där 3 dummys hade lagts ut i en "båge" med ca 20m ? mellanrum. Özet som vanligt i ett "makligt", men ganska effektivt tempo.  

Så var första kurstillfället över ... väntar med spänning på nästa, då det tydligen skulle stå vilt på schemat ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar