Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 19 september 2012

JAKTKURS gång 2

Ikväll var det åter dax för Johan & Bella och jag & Özet att få oss en genomgång av/med Lars-Göran. Jag var inför denna gången väldigt förväntansfull med tanke på viltträningen ...

Så här så kvällen ut ....

1) Inkalln. med stoppsign.
- en dummy las ut synlig – jag satte Özet på ena sidan och ställde mig själv på andra sidan om dummyn – blåste inkalln. – blåste sen stoppsign. strax innan dummyn – sen ”apport” ….
= Özet hade väl inte den bästa fart … men stannade på sign. (+handtecken) ..

2) ”Klockan”
- Özet o jag stod på en pkt, medan L-G – som stod framför oss - kastade dummy kl. 12 (över oss)  kl. 3 o kl. 9 - jag gick ifrån Özet och skickade i samma ordning dummysarna kastats – klockrent med finfint grepp vid ALLA leveranserna

3) Linjetag - med en markering som störning
– la först ut en synl. dummy – en markering kastades - skickade på linjetaget – klockrent – sen på markeringen - klockrent

4) Samma övning - men NU utan synretn. (dummyn redan utlagd)
- skickade på linjetaget, som inte var lika självklart längre … Özet sprang istället ut mot markeringen … jag kallade tillbaka honom och gick närmare och skickade på linjetaget igen … sprang förbi – la på närsöksign. och han gjorde ett glädjeskutt när han fann dummyn …

Äntligen vilt-time, sa Özet som hade känt doften av de där påsarna med duva och kråka (kråka, som Özet aldrig ”provat” tidigare) Först fick hundarna bekanta sig med viltet – L- G visade hur jag skulle agera föra att få honom att greppa från min hand … ”vänligt men bestämt” !

5) Två enkel markeringar
– något tveksam vid upptaget/greppandet … men med lite uppmuntran, gick det som en dans ..

6) Linjetag utan synretning
– Bella (vä.) först ut på duvan och Özet (hö.) kråkan - la på närsökssign. då han var på väg att avvika lite ..

Fortsatt träning med vilt efter fikapausen …

7) Komb. linjetag och markering
- Markering med kråkan, framför (25m) Özet – sen ytterligare en markering men nu med dummy, förbi (25m) Özet - vände helt om och skickade på dummyn - Özet sprang rakt ut och rätt över dummyn … forts. och började snurra runt och letade efter nåt som var intressantare än en sketen tygpåse … efter ”mkt” möda och besvär så tog han sig an dummyn – efter dummyavlämn. helt om och skickade på viltet ... yiihaaa, sa Özet och rusade iväg …. ngt tveksamt upptag, men kom sen med god fart ….

8) Avslutade med ett fritt sök – duva och kråka
- sprang ut med god fart och hittade den första snabbt – sen sökte han av heeeeela fältet och därefter verkade det som luften gick ur honom … tills L-G ”gick in och styrde upp” och jäklar vilken fart Özet fick, vilket resulterade i att han fann kråkan snabbt och kom in för avlämning perfekt …

Åhhh ... vad jag OCH Özet var nöjda med kvällen ...

1 kommentar: