Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 17 oktober 2010

JAKTKURS FÖR LENA&MARIA 5

Har idag varit på jaktkurs i Kullen - där Mia Grödinger, var så snäll och lånade ut sina marker, nu i dessa jakttider !

Utförlig rapport kommer ...

Jaktkursen gick denna gången alltså hos Mia i Kullen (Kilanda) vid Älvängen.
Började med att kolla Mias egenhändigt gjorda hundkollektion http://www.tantens.com/ halsband, koppel och dummys. Kostade (100kr) på mig att beställa en kanindummy.

Samlades/”slog läger” på en äng, med ojämn mark och ganska högt gräs.

1) Första övn. – Innan vi började, fick vi först gissa hur många dummys som vi trodde hunden kunde hålla reda på !
Meningen med övningen, var att VI själva, skulle hålla reda på VAR dummysarna hamnade, efter att Lena som stod ca 30 meter ifrån oss, sköt skott, samtidigt som vi gick jaktfot i högt gräs och ojämn mark i cirkel runt Maria. Detta förstod vi inte i början, så det blev lite förvirrat och fnissigt vid första stoppet/halten, då en av oss helt plötsligt blev ”kommenderad” att sätta sin hund och själv gå ut och hämta en av de slängda dummysarna i anvisad riktning ! Och det var inte så lätt att komma ihåg för vissa, visade det sig ! Så fortsatte det tills alla (10st?) hade fått hämta en dummy.

Özet reagerade kraftigt och blev tyvärr rädd, vid första skottet, som skedde av bakom oss. Men han sansade sig efter en stund, men reagerade på nytt, med ”flyktbeteende”, när nästa skott gick. När det sen blev min tur att gå efter en av de slängda dummysarna, satt han trots allt kvar, medan Lena ”brände” av ett skott, när jag var ca 30 meter ifrån honom. När jag nu senare har pratat med Louise - som ju är så trygg och klok – hade vi samma tankar om att Özet kanske ”slöt sig inom sitt skal” p.g.a. rädslan.

2) Andra övn. – Inkallning (Lena) – nu hade Özet glömt skotträdslan och var sig lik igen. Alla satte sina hundar med ca 3 m. mellanrum i ”ojämn” gruppering. Därefter gick alla förarna ifrån sina hundar samtidigt.
Özet satt ytterst och vi fick börja – jag kallade in ”Özet – kom” … och han kom som ett skott … även två hundar till – men Özet brydde sig inte !
Sen kallade de andra in sina hundar en efter en, utan någon speciell ordning. Medan några av de andra hundarna ”tjuvade”, var Özet jätteduktig och satt kvar HELA tiden.

3) Tredje övn. – Linjetag (Lena) 90 grader
Vi satte vår hund – gick ut och la en dummy – tillbaka till hunden – riktade om hunden 90 gr. – gick ut och la en dummy till – tillbaka till hunden – riktade om hunden och skickade på den första dummyn – gick och la ut den igen på samma ställe – riktade om hunden och skickade på den andra utlagda dummyn – riktade om igen och gick och hämtade den dummyn själv.

Özet var focuserad och sprang kanon ut vid varje skick – kom snabbt tillbaka – men höll så slappt så han fepplade ett par gånger innan överlämnandet.
- Hem och träna överlämnanden, sa Lena ! - Absolut, sa jag.

4) Fjärde övn. – Linjetag (Maria)
Vi satte alla hundarna på linje – alla förare gick och la ut två dummys hitom en mur (ca50m)
Sen skickade vi en hund i taget. När jag hade skickat Özet, som tredje hund - kom en av goldenhanarna farande efter Özet. Jag sprang åt sidan och kallade in Özet (ingen visselsign.) som kom med än gång – jätteduktigt ! Sen skickade jag Özet på nytt, som sprang snabbt rätt ut och tog en dummy och vände tillbaka med samma tempo och lämnade rätt av rätt i hand. KANON !

Vid andra gångens skick, hade vi längt avståndet med ca 10 meter ytterligare. Özet fick vänta till sist – var cool och satt tyst och lugn och inväntade sin tur. Jag skickade Özet, som sprang rätt fram ända fram till muren, men fortsatte lite åt sidan, för att sen hoppa över muren, och fick därmed vittringen imot sig. Han klev upp på muren - där dummyn låg – och balanserade fram till dummyn som han greppade och kom tillbaka med rasade fart.

5) Femte övn. – Markering
Efter linjetaget vid muren vände vi helt om och gjorde en lång, svår markering. Svårigheten låg i att bakrunden var mörk (granridå)

När jag åkte därifrån körde jag via Gråbovägen och var därmed på väg förbi Tittis kurs. Tänkte att när jag ändå körde förbi kunde jag ju köra in och säga/vinka HEJ ! Så det gjorde jag. Men det var så rått och kallt + att både jag och Özet var trötta i både kropp och själ, så jag beslöt att avvika när jag sett deras sök en stund !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar