Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 3 maj 2023

LYDN.TRÄN. x 2

DAGTID
Idag tog jag med båda hundarna och åkte jag till Angered för att träna lydnad. Inledde som vanligt med en liten rastning på vägen dit, innan jag åkte vidare till klubben.
Rejs fick 2 pass, medan Semla fick nöja sig med ett kort litet pass - började med Rejs.

REJS
Värmde upp med några ingångar, för att sedan fortsätta med följsamhet. 
Därefter följde fjärr - fr. sitt - ligg - sitt - gick inte alls bra, han låste sig inför sättandet, precis som han gjort tidigare. Även läggandet har blivit sämre sen en tid tillbaka, men har släppt det, då jag ju ändå inte ska tävla.

Pause (Semla emellan)

REJS forts.
Inledde med några stegförflyttningar - vändningar på stället - vänster tramp - gick hyfsat, även om han som vanligt blir stressad och börjar ljuda som följd.
Apport hopp - började på kort avstånd, som jag efterhand ökade till fullt avstånd - ibland gick det bra ibland inte, oftast då pga att apporten låg lite snett ... 



SEMLA 
Eftersom det var lydn.cirkel på kvällen, lät jag Semlas övningar vara korta med bara ett fåtal repititioner - kvalite istället för kvantitet!
Värmde upp med några starter (näsa mot näsa) och fortsätte sedan med lite följsamhet. 
Därefter la jag för dagen fokus på ställande (inför ställande u.g.) med "hoppskutt", mest för att jag ska få in tekniken och att Semla ska ta ett lägre hopp, helst bara ca 10 cm, vilket ger ett stadigare (frys) kvarstående.
Körde även ett fåtal sitt u.g., - gick lite trögt - snabbare sättande vore önskvärt - hon satte sig låååångsamt, om hon satte sig alls ...
Avslutade med ett par apport hopp, vilka var klockrena - fortsätter fila på ingångarna, som blir ngt bättre varje gång.

***

KVÄLL

Ikväll var vi så många som 11 st ekipage - de flesta i "vår" grupp körde tema kommendering
- Semlas och mina moment: fritt följ, runda och rutan.
Malena kommenderade
Fritt följ - ganska bra, hon släppte vid några tillfällen, låg ngt långt fram i position
Runda koner - alltså gjorde ALLT annat än att runda - sprang till de liggande apporterna en bit därifrån, sprang till den stående "folkmassan" flera ggr - inte förrän jag pekade på konerna, gjorde hon rätt (bollbelön.) 
Rutan - perfekt

SAMMANFATTNING: lite svårt att fokusera - svårt att släppa störningarna i omgivningen

Det blev en kall kväll och jag fick efterhand klä på mig mer och mer - ännu en jacka, pannband och handskar. Redan under träningen, men särskilt på väg hem började jag känna av en bekant magsmärta, nämligen att mina "berömda" divertiklar/tarmfickor började ge sig till känna. 













Inga kommentarer:

Skicka en kommentar