Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 14 maj 2023

SPECIALSÖKSKURS

Lååååångt inlägg ...........

Idag delade vi upp oss på promenaderna - jag/Semla gick en runda i hemmaskogen (skulle ju på spec.sökskurs på kvällen), medan Tommy/Rejs gick en längre sväng i Råhult (?). 

På eftermiddagen tillbringade jag en stund på klubben, där jag agerade hjälpinstruktör på tävlingslydnadskursen (gång 3), innan det var dax för kvällens specialssökskurs.


SPECIALSÖKSKURS

Gjorde som vanligt en kort rastningsrunda, innan kursstarten. Idag var det helt magiskt (ett ord som jag egentligen tycker har mist sin betydelse, då folk använder det till allt) att vandra där, bland ett hav av vitsippor och den skira vårgrönskan - så härligt och stämningsfullt.

Det blev en ganska strulig, men fnissig inledning, då det kändes som ingen fick riktigt grepp om startordning och VAR vi skulle starta. Men som det fixade sig, fröken lotsade oss ... 

Det fanns TRE sökområden (2 ute, 1 inne) - vi "delade" in oss två och två, vi med startnr 5 o 6. Först kördes ett av sökområdena ute (hela långsidan) med okända gömmor, sedan området inne i lagerlokalen (HELA lokalen) med kända gömmor (så mkt prylar i lokalen att jag ändå inte mindes var gömmorna fanns). Fortsatte sedan ut igen, där Semla och jag fick vårt första sök. 

Minns inte hur många gömmor hon markerade, 4st kanske? Hur som helst så jobbade hon på superbra, fram till slutet av långsidan där hon hade svårt att lokalisera gömman. Hon kände den och cirkulerade runt den hela tiden, men utan att lyckas hitta/markera den. Avslutade med att låta henne ta en av gömmorna på andra långsidan, så hon fick ett bra avslut.

Sedan var det dax för söket inne i lagerlokalen. Startade längst in i ena hörnet och jobbade oss fram i högervarv. På ett ställe stod flera pop-corn-vagnar, varav en vagn var "öppen" halvfylld med pop-corn (en del liggandes på golvet). När jag tidigare hade påpekat om pop-cornen, hade Susanne/dom andra bara skrattat åt mig - hundarna kommer vara så upptaga av själva sökarbetet att  dom inte kommer märka störningen/pop-cornen ... haha, eller hur svarade jag ... och döm av min förvåning - Semla struntade helt i pop-cornen ...

Avslutade med ett litet personsök på två sittande (alltid) personer - kongbitarna var placerade i en sko hos vardera person (Susanne o en av de andra kursdelt.) 

Visade tydligt VAR hon skulle börja, hon "ringade" in skon ganska snart och jag var snabb att belöna/bekräfta när hon var nära. Fröken förklarade, att eftersom hon aldrig har sökt på person tidigare - kan man inte begära någon tydlig markering ... 


Bilderna nedan: Semlas uppvärmning med tomsök ...



SAMMANFATTNING : NÄR SKA MAN GÖRA VAD ...

Semla är verkligen SUPERDUKTIG, men JAG tycker det är så svårt att veta NÄR man ska göra VAD ...
- när man ska hålla emot, när man ska backa, när man ska gå efter, när man ska stå still, när det är ok att hon "vandrar iväg", när jag ska kalla tillbaka osv 
Jag kände mig helt utmattad efter kvällens kursomgång, så mycket att smälta och bearbeta ...

RÅD OCH TIPS - både personliga och allmänna
- i/vid trånga utrymmen - alt. släpp henne - se till att hon inte trasslar in sig när hon har kopplet på
- om hon snusar på nåt olämpligt, korrigera henne inte (med ex.vis "nej" el. muttrande), locka istället på henne 
- när/om hon "vandrar iväg" för att undersöka, var inte så snabb att kalla tillbaka, låt henne söka sig tillbaka av sig själv, för att få henne att förstå att vi gör detta tillsammans 
- säg bara "markerat" EN GÅNG under ett sökområde 
- variera belöningarna ex. godis och boll för att HÖJA värdet
- var noga med att inte skicka in i redan genomsökta områden
- var inte "rädd" för att hoppa över/gå vidare OM hunden inte reder ut var gömman är 
- testa ibland att ha en person som störning, sittandes i sökområdet medan hunden söker 
- ha gärna en person sittandes i sökområdet (som störning) medan hunden söker

Personsök - område från axelhöjd och nedåt
visa tydligt VAR hon ska börja, dagens exempel var fötterna - när dom aldrig sökt på person tidigare, kan man inte begära tydlig markering, utn var snabb att belöna/bekräfta när hunden är nära ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar