Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


tisdag 21 januari 2020

LYDNADSTRÄNING (2) - agiliteam

Inledde dagen med en runda, som blev något längre än planerat – 5 km – det var ju så härlig temperatur. Precis när vi hade lämnat bilen mötte vi en man, som hundarna av någon anledning blev helt galna på. TROTS att han ingen hund hade med sig, så hade jag svårt att hålla dom – dom blir starka när dom triggas av varandra – det är ju inte annat än man kan förstå det där med flockbeteende. Visserligen hade han mörka stora kläder och såg både bister och sur ut, men ändå. Blir så himla trött på Rejs och hans agerande. Han är nu 6 år och jag har faktiskt gett upp och undviker istället (som jag tidigare skrivit om) platser där jag riskerar att få hundmöten – men NU var det ju inget HUNDmöte. Träningskompisar som ser honom i träningssammanhang har ingen som helst förståelse hur han beter sig i dessa sammanhang - han som är så glad och duktig, jomenvisst eller hur, det är han ju ….
Jaja, resten av rundan blev underbart härlig …
På kvällen var det dags för 2:a inomhuslydn.trän. med bruks/lydn.cirkeln. När jag kom fram till hallen, såg jag folk jag inte kände igen, som var på väg in … VA ??? hann inte mer än tänka, var det inte idag, förrän jag kom på att vi hade tiden kl. 19 och inte 18.00. Jaja, det var bara att åka hem igen – var ju ingen ide att sitta där i mörkret och vänta en timme.
Väl hemma hann jag köra ett litet frysmarkeringspass med bägge dogsen. Gick inte så bra, Rejs släppte fokus och kollade upp mot min belön.hand och Semla blev trött och ”la av”. Kanske berodde det på att det var lite ”stressigt” trots att jag igentligen inte kände/tyckte det. Sedan åkte vi tillbaka till Agiliteam.

Vi var fullt gäng och vi körde 2 st ekipage om 15min x 2. Karin och Cissi inledde, sedan jag och Christina och sist Carina och Åsa. Rejs och jag körde som sagt ihop med Christina och Jude, vilket gick hur bra som helst. Rejs ”höll sig på mattan” båda passen, t.o.m. när Cissi och Nixon (som har burarna bredvid varandra) kom tillbaka efter sin kissrastning. Jag hade en plan på ett antal moment jag tänkte köra igenom – 2 – 3st/pass.

• Pass 1 (7min.x2)
fot – behövde ingen ”sitta kanin” innan, han var helt tyst – pyttelitet startpip efter första halten bara. stegförflyttn. – ganska bra tror jag – Monica får kolla på det
ställande u.g. – anv. plankan – gick överraskade bra – ska verkligen försöka skynda långsamt
fjärr – sådär – ömsom vin ömsom vatten …

• Pass 2 (7min.x2)
fot – lika bra som pass 1
app. håll fast – utmärkt – testade den rosa (mjuk tuggvänl. mittdel) efter den turkosa, vilket gav tugg – men efter lite tragglande blev det bra – inga kast idag
hopp apport – testade hopp apport, med tanke på det nya momentet i 1:an – gick strålande
rutan – (m. tasstarget) så jäkla bra – testade att ta bort targetpl. vid näst sista skicket, för att avsluta med att lägga tillbaka den igen = perfekt
kryp - slopade
lägg u.g. på utandn. - slopade
Var sååå nöjd och det tror jag Rejs också var, för tidigt på morgonen hoppade han upp i sängen och lade sig mellan mina ben, vilken han annars ALDRIG gör. Det har han bara gjort en gång tidigare, det var då han hade skadat sig och fläkt upp skinnet på bakknät i en olyckshändelse, annars hoppar han ner från sängen så fort jag tar plats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar