Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 21 november 2018

VILTSPÅRSTRÄNING

Idag på min lediga dag, inledde jag med sovmorgon – FÖRSTÅS ! Planen var att fylla dagen med bl.a. att återuppta viltspåret för Rejs räkning. Tänkte, om spåret läggs vid 11-tiden, hinner det ligga unge-fär tre timmar innan påsläppet vid 14.30-tiden. MEN jag kom inte iväg förrän sent, så efter spårläggningen och promenad i skogen + ett besök på Jonsereds trädgårdar, hade spåret bara legat ca 1½ tim. innan påsläpp.
Alltså – 1½ tim liggtid, ca 450m långt, med 6 vinklar (40 – 150 – 60 – 60 – 60 – 20 – 60). Han hittade spåret direkt, låg på som vanligt – blev bättre ju mer jag höll imot – tog vinklarna bra, sånär som nån enstaka där han missade lite, men hittade tillbaka snabbt. Han noterade snitslarna tydligt, så dom måste jag göra mindre alt. ta bort helt.
Lite ointressant läsning kanske, men under skogspromenaden (Råhult) innan, så vittrade dom båda jättemycket, antingen av vilt eller av att de gått andra hundar innan oss. När vi hade gått runt och var på väg tillbaka till bilen och gick utmed staketet vid ”militäromr.” vädrade Rejs så mycket att jag nästan inte kunde hålla honom – jag fick ett ”litet spel” på honom, som inte var särskilt  effektivt, mer än att tyvärr Semla tog åt sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar