Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 25 november 2018

SÖKTRÄNING - björnås

Söndag och dags för sök igen. Jag hade varit lite tveksam pga att jag kände av mina divetiklar (tarmfickor) men under gårdagen tyckte jag det kändes bra och jag kände att jag var ”fit for fight”. 

Full styrka och jag valde ruta – Björnås – och valde startnummer först – 5:a. Planen och upplägget var att testa Lenas tips om variation under passets gång.
 
1) Började med att låta honom se första figgen (Åsa) gå ut, skickade honom och han rusade ut – ville inte riktigt först ta rullen (förståligt då han förväntade sig en ”hitta” med bollbelöning) – rusade ut på påviset …. resten ”hitta” med bollbelöning (typ tolling) ….
2) Dykupp på andra figgen (Aneta) – bra fart ut
3) Dykupp – gick finfint – bra fart … och därför ville jag testa nästa skick utan dykupp …
4) Utan dykupp – gick inte alls – han sprang tveksamt ut ca 3m innan han vände – försökte först ignorera honom, för att sen stötta och mana på – avslutade med en dykupp
5) Dykupp – upprepade samma som skicket före, han sprang tveksamt ut innan han vände – jag peppade honom genom att börja springa med ut mot figgen och han kände sig stärkt och sprang i förväg
6) Han fick åter se figgen gå ut – nu från halva avståndet – bra effekt, han rusade ut
7) Dykupp – jättetydlig – blev perfekt avslut, då han hade bra driv och fart

Funderingar:
- testade under passet att skicka utan varken handtecken eller kommandot ”sök” – höll bara i halsbandet och sa ”varsågod” – visserligen ingen skillnad, men för att bryta tidigare mönster …
- använd ev. kortkopplet för att trigga honom inför skicket verkar som han inte tycker figgarna är värda att springa ut till, precis som vid hans inställning till att springa ut på påvis …
- känns som han vill att vi ska göra det tillsammans/göra det ihop … tänker hur agerar han i andra sammanhang, tex i jaktapporteringen, i lydnaden och i övriga aktiviteter …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar