Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 16 november 2018

SÖKTRÄNING - mölnlycke

Onsdag och ledig dag. Fram till idag, har jag bytt de flesta av höstens onsdagar för brukskursen för Monica H. (genom Ale bk), men idag var det alltså dags för träning med onsdagsgänget (för andra gången - första gången var i vintras).

Vallningen
Inledde med att Semla gick med på vallningen. Hon var som vanligt lite avvaktande och liiite osäker av de främmande hundarna i början. Hundarna bestod av 3 tonårspojkar (en labbe, två riesen) och en liten shiba, som hon har träffat ett par gånger förut.

De tre stora svarta hundarna sprang fram och tillbaka förbi henne och efterhand kände hon sig tryg-gare. En av hanarna (labben) var dock lite väl enveten och besvärade henne genom att ständigt nosa henne i baken. Hon sa visserligen ifrån vid ett par tillfällen, men han gav sig inte och jag kände att jag fick hjälpa henne. Tror att hon efter fler träffar, när hon känner sig säkrare, kommer att säga ifrån med mer skärpa. Men hur som helst, när hon började dra i kopplet och gjorde några krumbukter, förstod jag att hon kände sig helt bekväm och släppte henne därför lös tillsammans med de andra.

Söket
Var faktiskt lite nervös och pirrig, hur skulle det gå för Rejs och vårt ”nya upplägg”? Men den ”nervösiteten” var obefogad, för HEEEJJJJ vad kul, sa Rejs, som verkligen triggades av dagens upplägg, som var (”hitta” med bollbelöning (typ tolling)

Hade tänkt och börja med att han fick se båda figgarna gå ut för att sen skicka honom. Men efter ett klokt resonemang med Madde, började vi med att han fick se första figgen (Marie) gå ut och sen körde vi ”dykupper” resten – sammanlagt sex skick. Jag skickade snabbt, utan att jag igentligen hade sett om HAN hade sett. Sista skicket skickade jag innan figgen hann (Britt) resa sig för att ”dyka upp” ...
Kände mig så glad o hoppfull igen efter passet och tror vi var lika nöjda med dagen allihopa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar