Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 17 november 2018

LYDNADSTRÄNING - kviberg

Idag blev det en stunds lydnadsträning på Kviberg, tillsammans med Karin och Samba.

Semla först ut och fick som vanligt lite blandade övningar. Borde kanske försöka gå in för att träna inför en start i startklass, tror faktiskt hon skulle klara det, om man räknar bort apporteringen. Förutom lite fotgående, körde vi några ”sitt u.marsch” och fokuserade på stadgan. Några inkallningar, för att checka av ingången, vilka var kanonbra, idag gick hon in direkt utan att gå bakom ryggen.
Ytterligare en stadgeövning var vår egen ”hopp/skutt genom mina armar”-övning. Hon får sitta medan jag slänger ut bollen. Sen står jag bredvid henne och gör en cirkel med hjälp av mina armar som hon ska hoppa igenom och får den utlagda/kastade bollen som belöning.

Tänkte att hon skulle få söka efter tennisbollarna i ängsytan bredvid gräsplanen som avslutning, men det blev bara en gång då det i omgångar passerade en del hundar och jag inte vågade ha henne lös.

Rejs fick inleda med fotgående – han var het som vanligt, tog lite hjälp av ”pinnen” för att få honom i rätt position.
Fortsatte med fjärren, som gick jättebra. La märke till att det gick bättre ifrån sittande – alltså att jag lämnade honom sittande och sen ligg, sitt (o ligg), istället för från liggande till sitt.
Gjorde några apporteringar. Tyckte han utförde app. bra, men ingångarna sådär – får ju träna på dom separat förstås. Minns inte riktigt hur han greppade – lätt tugg vid ingången/sättandet.
Ställande under gång – ganska bra. Tränade på stadgan – la en godis framför honom, som han foku-serade på.
Högersvängar i fotgåendet – gick inte så bra, han svänger ut och plogar efter svängen.
 
Fick många tips på FB
 - lägg belöningen direkt efter svängen, innan han hinner svänga med baken och lägga sig lite för långt fram
 - sväng vänster direkt efter höger svängen
 - gör vänstercirkel direkt efter första steget efter högersvängen, för att undvik att han flyter ut
 - tänka på att vända 90grader för att undvika att tränga ut honom med mitt västerben
 - gör vä.tramp innan, för att påminna honom om sin bakdel

 Avslutade med sitt i grupp – Samba & Rejs  - ca 1,5 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar