Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 23 september 2018

SÖKTRÄNING - aggetorp

Söndag och sökträning igen. När vi kom till Ljungslätt/Aggetorp pågick där en jaktkurs, som innebar att vi fick hitta ett nytt ställe. Särskilt svårt när sex bilar ska få plats.

Rutan gles granskog, med underveg. med mossa och blåbärsris. Svagt kuperad, det sluttade ner på bägge sidor av en liten ås där stigen gick. Några svampplockare, som sa att det inte gjorde dom nåt att vi tränade hund – dom var inte hundrädda ! Fattade nada när vi försökte förklara att hundarna blev störda …
Vi var full styrka, Lena hade stigen och Madde och Monika figgade. Körde 7 skick, var av ett (2:a) var utan dykupp. Vinden var lite lurig och vände och vred sig hela tiden.

Rejs satte lite griller i huvudet på mig, då han var osäker på två skick/slag i slutet, med flera omskick som följd. Bra sug och tempo på de fyra första skicken, för att sen bli osäker och inte vilja springa ut. Körde kopplade påvis hela passet igenom och han hade bra drag ut på dom 3 – 4 första påvisen, men sen blev dom (som vanligt) allt sämre … han väntade in mig …

En reflektion i efterhand – använde ingen godisbelöning på hela passet i samband när han kom tillbaka till stigen efter markeringarna – tanken slår mig om det hade nån inverkan på att han blev så tveksam och frågande till att springa ut ... bara en tanke !
Passet/skicken i nummerföljd …

1 inga probl. (madde)

2 inga probl. utan dykupp (monika) 3 inga probl.

4 inga probl. på andra sidan de djupa vattenfyllda hjulspåren (pratade just m. Monika om hur duktig han är)

5 PROBLEM – figgen låg på andra sidan ett blött ”mossdike” – Rejs stannade, återkom till mig på stigen – omskick med framflyttn. varje gång – till slut var jag madde

6 PROBLEM – inget svårt skick , men Rejs var ändå jättetveksam och frågande – jag fick skicka om honom med framflyttn. varje gång – pga glömd återlämn. rulle fick det bli ”hitta”

7 även här glömd återlämn. rulle och fick därför bli ”hitta” även här – han fick leta lite innan han hittade – men jag nöjd att han jobbade på …

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar