Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 6 december 2017

VILTSPÅR - vårt första ÖKL

Tog mig en ledig dag idag och trots det urtråkiga vädret - regn nästan hela dagen – blev det en riktigt härlig dag. Härligt med ledighet mitt i veckan, fick lite känning på hur det kommer kännas när jag börjar ta ut min lediga dag efter nyår.

Inledde dagen med sovmorgon (sååååå skönt) och sen trotsade vi regnet och gick en promenad vid Råhult. F_n, nu ser man ta mig tusan spår efter viltsvin precis överallt – och det, det är verkligen inget kul, dels att de förstör så mycket, men även att det är lite läskigt.

Efter promenaden, hem för att torka hundarna och jag byta regnkläder, för sedan att åka vidare för att låta Rejs gå sitt allra första ökl-viltspår.

Kom och tänka på ”De dimhöljda bergens gorillor” (filmen/boken) när jag närmade mig målet och spanande upp över höjderna, där dimman låg tät mellan trädtopparna.

Spåret – liggtid 26 tim. spårlängd ca 700m, genom varierande terräng, mycket blöta, över vattendrag, genom snår, genom bergsskrevor, nerför en bergsbrant – skott – fram till målet, en älgklöv. Min egen känsla var att jag tyckte Rejs "flackade" och avvek en del (ringade), men märkte ju att han återgick till spåret hela tiden och vi tog oss framåt i bra tempo. Fick förklarat och förstod därmed i efterhand att han hade haft mycket viltkänning under spårarbetet.

För egen del, kände jag mig lite stolt då jag själv förstod när han hade fixat återgången och jag kände mig också stolt över att jag "höll imot" i linan och vi tog oss fram i ett bra tempo.
Oj ... höll ju på att glömma !!! Rejs klarade provet (han hade såklart klarat sig utan mig där bak i snöret) och fick sitt 1:a pris. Min älskade lille Speedy Gonzales  

"PROVFÖRLOPP" 
Startar bra, ringar en del, mycket viltkänning. Går taktfast tillbaka i spåret.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar