Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 17 december 2017

SÖKTRÄNING - "BOXERTANTEN"

Hade haft lite ångest om dagens temperatur under veckan, då det stod att det skulle vara -12 grader enl. YR. Trots att Rejs har täcke i bilen så ogillar jag att ha honom i bilen för länge när det är kallt, men som så ofta höll ju inte prognosen utan det blev/var bara några minusgrader ... och det var ju bra, även om det blev rätt kallt ändå.

Platsen idag var ”boxertanten”/polisen längst Härkeshultsvägen. Men vi fick inledda med att putta loss Git som hade kört fast i snön – åhhhej, åhhhej – osså kom hon loss ! Rutan var inte särskilt kuperad men ändå tungsprungen (blåbärsris och snö) för både hundar och människor, särskilt för Rejs’s människa som har sitt livs sämsta kondition just nu, men så har jag ju ingen ”tomslagshund” ännu.

Mesta svårigheten var de två skicken över grusvägen som hade ett dike på var sida. Första skicket (2:a hörnet) över vägen gick bra, medan det andra (4:e skicket) var desto besvärligare. Han ”fastnade” i buskriset innan diket och vägen och jag skickade om ett flertal gånger samtidigt som vi förflyttade oss framåt efter varje skick och var tillslut framme vid diket och han trängde sig igenom buskriset och hoppade över diket och vägen.

Sen flöt det på och han gjorde vad han skulle medan hans matte höll på att tuppa av på kuppen – det var så jobbigt ! Han strulade dock vid ett tillfälle när han var på väg in med rullen efter markering. Ca 5 m från stigen släppte han plötsligt rullen, för att tvärvända till en ”doftfläck” !!! ca 2 m därifrån – j_vla hund, ta rullen och kom – ojdå blev du arg matte, ok jag kommer då …
På påviset riktade jag honom över doftfläcken med flit och mycket riktigt, han stannade där igen men avbröt efter en åthutning och fortsätte till figgen.

Även om jag ( det var nog alla med eller mindre) vid hemfärden var genomfrusen, mör och trött konstaterade jag att det var en svår ruta, men samtidigt är det ju kul med utmaningar ..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar