Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 14 november 2015

PROJEKTHUNDSTRÄFF TRE

Inför vår tredje ”projekthundsträff” gav vi oss i väg hemifrån med relativt god marginal, för att hinna med åtminstone en timmes promenad och några närsöksövningar, innan vi träffade Eva.

Parkerade bilen längst Härskogsvägen och vandrade grusvägen upp till ”Fiskesjön” där hundarna fick röja lite i skogen, tills jag avbröt för en stunds närsöksträning för Rejs del. När jag sen lämnade Rejs i samband med stadgeträning och hade kommit ut på ett avstånd på ca 30 meter fick jag syn på någon (kamouflagefärgade kläder) som satt på en ryggsäcksstol lååångt inne i skogen – alldeles blick stilla. Vågade inte chansa på att kalla in Rejs, OM han nu skulle fått korn på denna någon. Väl tillbaka vid Rejs, såg jag hur han med höjt huvud börjat vädra … phu, att jag valde att göra som jag gjorde, kände jag ! Vandrade tillbaka till bilen och for vidare till Lerum och Eva.

Väl framme gick vi ut på en av planerna som vi tyckte verkade vara torrast. Men torrt var det INTE !
Dagens övningar gick ut på att få Rejs att leka med mig, hos mig. Dragning mot div. olika ”frestelser” – bryta för att få belöning i form av lek hos/med mig, vilket gick strålande. Kan bara konstatera ännu en gång att leken (leksaker) är den absolut attaktivaste/bästa belöningen.

Provade efter en stunds vila att även använda frisbees, vilket resulterade i att han gick upp FÖR mycket i varv efter en stund, som i sin tur ledde till att jag bröt så fort jag hörde ett nästan ljudlöst stresspip – tur att man känner sin hund ! Därefter vila och nedvarvning, med efterföljande ”kravlös” följsamhet.

Sammanfattning:
Märkte tydligt att han var mycket lugnare idag. Med all säkerhet beroende av att han var ordentligt rastad (att vi inte kom flängande direkt från/efter jobbet) och att det var ljust (min egen teori). Inte för att han är mörkrädd, men tror ändå att det påverkar honom, även om jag inte riktigt kan ”ta på det”. Efter en stund tjöta vid bilarna, sa vi tack och hej och åkte hemmåt.

- Men sötaste ... har ju bara varit o ställt bilen

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar