Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 21 september 2015

LYDN.KURS

Härligt att nu ligga i sin varma goa säng o memorera kvällens kylslagna men som vanligt bradiga lydn.kurs! Rejs duktig, matte fick bl.a. lära sig en ny belöningspunkt ... kan/ska nog bli bra detta ! 

***
Fröken hade funderat efter förra gångens kurs, då min belöningshand har en tendens till att alltid vilja åka framåt. Konsekvensen av det blir ju förstås att Rejs kommer för långt fram. Även "helt om" och "hö.svängarna" är dåliga, då han far ut med bakdelen och liksom kommer in framför mig och därmed gör så jag snubbar på honom.

Nu testade vi att se om det skulle funka att flytta belöningen till höger handen och låta han gå bakom och plocka. Började sittande och fortsatte sen med att varva ett och två steg, innan han fick belöningen bakom ryggen samtidigt som jag la in ett nytt belöningsord. Fan vad bra det funkade, för även om tajmingen inte alltid var den bästa så började han till och med tänka bakåt ...

Kvällens gemensamma moment var apportering. Alla har/hade förstås olika "problemställningar" att lösa. För vår del visste jag inte riktigt, då jag/vi hittills mest har fokuserat på stadgan och fortfarande lägger ut apporten istället för att kasta. Hittills har vi enbart tränat detta i trädgården och har alltid startat med runda stolen.

Men nu placerades apporten ut direkt utan att runda nån stol. Hhuuu ... hur skulle det gå ? Äh, det gick ju alldeles strålande :-) Och det gjorde även resterande apporteringar - apporten mellan mig o Rejs - app. placerad i 90 gr. vinkel i förhållande till var jag stod.
Frågor att fundera över :
- Greppar han ifrån höger eller vänster ? (vet att det konstaterades, men jag minns inte)
- Hur avlämna ? Rakt framifrån eller gå in vid sidan direkt !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar