Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 20 september 2015

ÄNGHÄNG & JAKTTRÄN.

En stunds "änghäng" innan jaktträningen börjar ...


***
Idag tänkte jag köra lite jaktträning med Rejsen och bad husse följa med till vårt lilla "Paradis" som hjälpare, vilken nytta han nu kunde göra med sin onda fot (har fått ett brunnslock på/över fotleden). Men att under jaktfoten agera "störningsstolpe" tillsammans med Semla, kunde ju kanske vara bra att ha honom till tänkte jag.

Jaktfot/följsamhet
Efter att hundarna hade sprungit av sig en stund över ängarna, inledde vi med följsamhet (bryr mig än så länge inte om vart han riktar blicken, bara han är följsam). Hade Tommy - tills. m. Semla - stående med en leksak i handen som ytterligare störning, Funkade utmärkt och han fick belöningen från Tommy.
Närsök
Fortsatte med närsök. Rejs såg medan jag rörde mig runt ett område och när jag lagt (väl dolda under mossa och grästuvor) ut den sista (4:e) var jag lite övermodig och kallade på honom (istället för att hämta honom) med påföljd att han smet iväg och fann direkt den sista jag gömt. Tänkte - f_n, har jag placerat ut dom för lätt ? Men sen var han tvungen att jobba på, för att finna de övriga. Duktig vovve :-)
Linjetag
Avslutade med två linjetag i 90 grader - ca 30 resp. 50m. Den sist lagda (30m) gick in i ett skuggparti, vilket jag trodde skulle bli en svårighet, men icke :-) Han har fortfarande en stor dragning åt den sist utlagda oavsett det är med godisskålar eller dummys. Även nu ! Bröt honom och gick fram en bit och skickade på nytt ... yesss ... då gick det bättre :-)
Stadga
Precis innan vi skulle gå tillbaka till bilen, fick jag ett infall att testa hans stadga, som hade brustit en del i fredags kväll när vi tränade tillsammans med Susanne. Till skillnad från i fredags, agerade jag nu själv "kastare". På kort avstånd - ca 20m - la jag en dummy, som jag själv sen gick och hämtade. Större retning nästa gång - kast/markering - som Rejs fick hämta, den sista - 3:e - dummyn på samma sätt, men jag själv hämtade.

***

På kvällen i väntan på maten skulle bli klar, blev det ett litet pass i trädgården.
Semla fick träna på att sätta sig i fotposition och att följa utan att jag har godis i handen. Gick sådär, hon tröttnar fort.
Med Rejs körde jag lite "tryckaövning" dvs att med en skål med godis framför honom, "tryckte" jag honom "framåt" i skålens riktning, utan att han rörde sig.
Avslutade med "saktagåendet" och fasen vad bra det gick - vobblar kanske ngt, men sakta tempo och stannar innan "varsågo'et" :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar