Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


onsdag 3 oktober 2012

JAKTKURS gång 4 avslutn.

Redan vid framkomsten vid sjön Horsikan, var vi helt genomdränkta, efter att ha gått i ÖSREGN genom skogen i dryga ½ km'n. Sedan fortsatte det regna oavbrutet under de 1½ timmarna vi höll på, för att sen bli uppbehåll när vi återvände till bilarna.

Jag var förberedd med handdukar och täcke med tanke på att Özet så lätt blir frusen. Men eftersom vi ju bara är två på kursen, så får ju hundarna jobba nästan hela tiden och Özet hann därför aldrig bli kall.

  • Började med en markering med dummy (vår egen orange vattendummy)
Özet hade ångest - särskilt första gången - inför igången (även de resterande igångarna) och sprang och sökte efter bättre - "säkrare" - igång, innan han väl fattade sitt beslut att bemästra vattnet ... han liksom trampade i luften, likt ett gammalt fyllo ...
  • Fortsatte därefter med att låta hundarna bekanta sig och hålla truten (ha ha!)
Özet höll VÄLDIGT försiktigt. Hade höll den igentligen enbart för att jag hjälpte honom att hålla i ... 
  • Sen en enkel markering med truten
Även om han var tveksam vid igången så simmade han ut och tog truten, som om han aldrig hade gjort annat ! Matte stod där och tog imot (vid vattenbrynet) och såg säkert ut som en skjutbana i ansiktet, av förvåning.
  • Därefter linjetag tvärs över viken (50m?) – truten låg vid kanten på andra sidan
Özet hade vädrat hela tiden efter L-G när han gick iväg till andra sidan, dock utan att se honom - vi stod dålda bakom ett vindskydd. När jag sen skickade på linjetaget, försökte han springa landvägen efter L-G istället för att gå i vattnet - men jag lyckades dock stoppa honom.
Efter lite "om och men" gick han i - dock någon meter i från mig - och simmade över till andra sidan, där han greppade truten, vände och simmade tillbaka och avlämnade i hand med mig stående på huk.
  • Efter det - 2 enkel markeringar – den först kastade var truten – skickade på linjetag !!! på dummyn först, som kastades sist.
Försökte att bryta honom med stoppsign. när han ändrade riktning mot truten - han lyssnade och ändrade kurs flera gånger och men till slut gav jag upp (hade släppt pipan) och då simmade han och tog truten ! När jag sen skickade på dummyn - simmade han mot där han hämtat truten, men efter lite påtryckn. lyckades han  ändra riktning mot dummyn ...
  •  Gjorde om samma övn. men tvärtom - nu kastades dummyn först – skickade på linjetag !!! på dummyn först, som kastades först..
Kämpade som tusan för att få honom mot dummyn - han ändrade riktn. mot truten flera gånger här oxå - men jag lyckades till slut att få ut honom till dummyn - yesssssssssssss! Vilken seger det kändes som :-)


Sammanfattningsvis måste jag säga att Özet på denna kursen har överträffat min vildaste fantasi ... mest med tanke på vilthanteringen - hade ju aldrig tidigare känt på varken kråka, råka, trut eller kanin ... enbart duva har han testat !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar