Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 20 augusti 2011

JAKTKURS - LENA & MARIA - 1

Efter gårdagens özzzzzzzzzregn, var vi idag extra nöjda med dagens perfekta hundträningsväder = växlande molnighet – ca 17-18 grader – svag vind. Eftersom dagens kurstillfälle var en ”dubbelgång” – hela dagen – så var ryggan packad med tunnbrödsrullar fyllda med kantareller och pastasallad med skinka och ädelostsås till mig och nyköpta fisk- älg och kyckling-”burgare” till Özet och därmed var redo för dagens övningar.

Vi höll till i Greggered, hemma hos Mia & Nilo. Blev indelade i 3 grupper/4 ekipage per grupp. Vår grupp bestod av = Mia&Nilo, Martina&Nella, Pia&Bonus och Jag&Özet.

ÖVNINGAR
 1 Sök
 2 Utläggare och dummyansvariga för ”sökgruppen” - analysera och föra anteckn./ekipage's prestation (i gr.1), för att senare redovisa våra iakttagelser, för hela grupp 1.
 3 ”Självständig" trän., men med hjälv av gruppen Viltträn. / Jaktfot / Framtag / Stadga / Närsök

Vår grupp började med övn. 2 – vi ”ansv.” för 2 dummys var (jag, för dom som las längst ut) – skrev ner våra iakttagelser efter lite konfererande, som vi sen redogjorde, med kompletteringar från instruktörerna.

Sen gick vår grupp över till övn. 3 – omr. låg vid vattnet – jag och Mia körde igång med viltträn. först – Mia kastade en markering på kort avstånd (ca15m) – Özet sprang fram och stod o luktade på anden – jag peppade uppmuntrande, utan resultat – men när Mia peppande närmade sig anden, greppade han den och sprang till mig och lämn. fint i hand – godisskål som belöning. Gjorde om på samma sätt (jag var tyst o Mia skötte peppn.) ytterligare 2 ggr, med samma fina resultat.

Efter att Mia och Nilo kört några gånger – vilket till slut blev riktigt bra, när Mia sprang iväg med Nilo efter – avslutade jag och Özet med ännu ett försök, vilket gick jättebra. Han tog anden utan några som helst tveksamheter och med ett supergrepp avlämnade han fint i hand :-) Sicken kille – MIN kille !

Därefter tränade vi jaktfot / framtag / stadga och använde vattnet som dragning. Tror aldrig Özet gått så bra jaktfot som han gick idag. Och stadgan – ja, den var ju säker som vanligt – peppar peppar ! (Det blev inte närsök för Özet o mig, då vi inte hann!)

Efter lunchen, gick vår grupp ut som sista grupp på söket – övn. 1. Özet hämtade in 6 st dummys utan några större problem. Det var ”bara” en dummy som låg på en stubbe - som han ringade in men inte ”orkade” fullfölja, utan valde att söka vidare istället - som han hade besvär med.

Özet&min kritik efter söket
Om jag inte missupfattade Maria o Lena, så sökte Özet först av ena halvan av området (till djupet) och sen den andra halvan (också till djupet). Instruktörerna trodde att hans ”sökmönster” berodde på att vi tränar brukssök ! Själv tänkte jag inte alls på att han sökte av området i "korridorer", ska försöka tänka på att "studera" på hur han arbetar vid nästa söktillfälle. Men därimot la jag märkte att hans motivation ökade ju längre han höll på, vilket också Maria o Lena påpekade. Med tanke på hans dåliga greppande, så ”slarvade” (lattjade) han inte så mycket med just greppet som han brukar, medan han därimot "rullade" och tuggande lite. Det RIKTIGT POSITIVA var att, dom tyckte att Özet & jag har blivit ett TEAM – vilket gör att det hettar till i hjärtat :-)

 Läxa =
Träna med tungapporter
Träna grepp med hjälp av vittringspinne (godis, medan han fortf. han pinnen i munnen).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar