Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 19 juni 2010

MINA FANTASTISKA MAMMOR

Vanligtvis skriver jag ju bara om Özets öden och äventyr, då bloggen igentligen är ”hans”, men jag kan inte låta bli att skriva några rader om dagens märkvärdiga födelsedagskalas.
Vad är ett kungligt bröllop mot ett 100 års kalas !

Inte var dag man får vara med om att fira någons 100:de födelsedag. Men det är just vad vår familj har fått uppleva idag. Mamma och bröderna med respektive och Tommy förstås.

Jubilaren Elsa Greta, är vad min mamma brukar kalla, ”min extra mamma”. I min barndom var Elsa Greta ”stand in”, för min egen mamma, när hon och pappa ibland var bortresta. Även när mamma nån gång i mellanåt inte var hemma efter skolans slut, kunde jag om jag ville, bara kila över gatan för att komma in och få mig en macka och vänta tills mamma eller nån av brorsorna kom hem.
Vi var förstås många som var inbjudna – allt från barn, barnbarn och barnbarnsbarn till grannar och många vänner från ”Rädda barnen”, där Elsa Greta arbetat ideellt i över 60 år. Under ett av talen, berättade sonen Ulf, att han och hans syskon Lars och Karin, tyckte att Elsa Greta ibland ”glömde” av att laga mat till dom, när hon en kväll satt hemma och räknade pengarna från de insamlade sparbössorna. Då hade dom ”målat” plakat med texten ”Rädda barnen från svält” !

Tänk att få uppleva 100 års dagen och forfarande få vara lika vital och rörlig som Elsa Greta, som skottar snö, som sköter sin trädgård (sluttande) med allt från gräsklippning till ogräsrensning, som åker buss och spårvagn (har aldrig haft körtkort) som slutade läsa engelska för 2 månader sedan, som har rest runt hela världen för att hälsa på sina söner, som haft hela världen som arbetsfält.

Ja, må hon leva!
Ja, må hon leva!
Ja, må hon leva uti LYCKLIGA år!
Javisst ska hon leva!
Javisst ska hon leva!
Javisst ska hon leva uti LYCKLIGA år!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar