Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 16 december 2021

LYDNADSTRÄNING - pbk

Känns som energiknippet Rejs har känt sig lite understimmulerad den senaste tiden. Även om han ju alltid får någon form av aktivitet på promenaderna (kan vara någon form av nosarbete) så räcker inte det. Han säger att han vill ha flera lydnadspass än jag ger honom, som han tycker är så jäkla roligt - ofta FÖR roligt, men där har vi olika synpunkter! Semla kräver inte lika mycket, för att hon och hennes hjärna "ska bli nöjd" - det viktigaste i hennes värld är MAT och KEL. 

Det var längesedan jag tränade lydnad med hundarna, särskilt Rejs, för Semla fick ju sista coactillfället förra veckan. Därför åkte vi upp till klubben för en stunds lýdnadsträning idag.

REJS
Pass 1
- fotgående (1-3-1) - han var onödigt het ! och låg på, hade svårt att hålla positionen (fick hålla tillbaka med kopplet) - ljudade en del (i startögonblicket) - testade med att ha kopplet framför resp. fritt följ, vilket resulterade i att han la sig långt fram i pos. och plogade.
- lägg. u.g. - gick hyfsat
- inkalln. - gick finfint (som vanligt) 
- uppstarten/igångsättn. i fotgåendet - tycker inte vi fick till det riktigt bra - jag bröt efter några försök, men efterklokt tänkte jag på att han faktiskt INTE ljudade, utan att det som jag tyckte inte funkade var att han följde efter när jag sagt fot och lyfte "startbenet" ... MEN det är ju igentligen DET han SKA göra, kände att jag blev osäker och tänkte att jag måste hem och titta på filmerna (fr. sen. coachtillf.) för att fräscha upp minnet. 
Pass 2 
- fotgående - han var fortfarnade het och låg på
- apportering - gick fint - lite slarviga ingångar dock, om jag inte sa fot precis innan ingången

SEMLA
- fotgående/uppstarter - med godis i armhålan - gick kanon - men hon glömde av, när vi avbrutit med nåt emellan och skulle köra fotgå./start igen.
- apportering - tyckte ingångsövn. gick rätt bra, medan själva hämtandet gick sådär ibland (hon hittade snusfläckar) - det är mkt svårt att veta hur mkt jag kan "ta i" för att hon ska förstå att det inte är ok att sniffa på annat, det är en balansgång, för att inte hon ska "logga ut" helt.
- "hopp-stå" - gick bra
- sitt u.g. - gick oxå bra

Det passerade några hundar i omgångar, när Rejs och jag stod utanför bilen (vid plan) och det funkade SÅ BRA med skvaller, han var jätteduktig.
Kände mig sammanfattningsvis väldigt nöjd när jag åkte hemåt, även om Rejs hade varit lite väl speedad och jag själv brustit i komihåget. Efter hemkomsten skrev jag ner mina tankar (kanske frågor till M.) och tittade på en film från Rejs senaste choachingtillfälle och allt klarnade - eller det kanske inte klarnade helt, för tänkte åter på det där när/om han följer efter när jag sagt fot och lyfter "startbenet" och är TYST förstås ... för det är ju ändå DET som är målet - tänker hur jag ska klara att vara tillräckligt skärpt och lyhörd vid utförandet av övningen ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar