Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 9 december 2021

COACHING

Idag var det sista coachtillfället för säsongen och precis som förra gången var vi i Berghs hundhall. Karin och jag samåkte (jag körde), eftersom det känns onödigt att åka med två bilar. 

Hade i veckan grunnat lite på vem av hundarna jag skulle köra och hör o häpna, så valde jag Semla. Tänkte att det vore bra att få en check på startklassprogr. och vidare coaching av vår apportering (vår ”akilleshäl”) och starterna (”fokustappet”) på fotgåendet. Och när jag presenterade mitt upplägg, överraskade M. mig med att säga att det var ju i samband med "fokustappet" vi introducerade godis i armhålan ...

Inledde med startklassen - efter att ha låtit Semla scanna av hallen. Och scanna hallen, det gjorde hon med besked, hon riktigt dammsök golvet/mattan - hon var mkt snusig under hela vårt pass. Så fort hon var stilla emellan/inför varje moment riktade hon sitt fokus till golvet/mattan och jag försökte bryta hennes beteende förstås, med blandad framgång - hon är ju så känslig, gäller att träffa rätt mellan tillsägelse och belöning, annars loggar hon ut, det lilla livet.

Frånsett att hon var ofokuserad pga av sitt snusande, så genomförde hon programmet helt rätt ok ändå, med tanke på omständigheterna. 

* Linförighet - ganska bra trots allt
* Sättande u. g. - följde med första gången (efterklokt kom jag på att jag anv. "kvar" istället för "stanna", som jag tror jag brukar anv.) 
* Inkallning - hon snusade och tappade fokus helt, jag fick gå fram o säga till henne 
* Fjärr - ngt sakta läggande - fick säga 2 ggr vid uppsättandet
* Apportering - bra fart ut o bra grepp, men ingången funkade inte. Hon "vill bli av med den så fort som möjligt o "strular" därför vid ingången " (sa M.). Vid nytt försök, ville hon inte ens ta den, utan jag fick slänga iväg den istället ... 
* Hopp - hon snusade och tappade fokus helt, jag fick gå fram o säga till henne 

Fortsatte sedan med separat träning av ...
* Apportering - vid ingången, ta in henne vid sidan, belöna socialt - gå några steg ytterligare, belöna socialt igen. Variera dom sociala belöningarna tex. smek, klapp i händerna ...
* Starter i fotgåendet - godis i armhålan - belöningssignal - socialbelöning först, sen godis

Även om man tror att man redan har fått tillräckligt med verktyg att jobba med, så plussas det ALLTID på med fler vid varje kurs/coach-tillfälle. 

Pga av att Lena att Lena hade förhinder och inte kunde medverka, så blev det blev en stund över och eftersom allas hundar var "hjärntrötta" stod vi stället kvar och snackade om ditt och datt. 


Fröken ”ritar och berättar” …


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar