Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 5 december 2021

BULLBAK

Också kommer det ett icke hundinägg .... 

Idag hade tog Tommy hand om dogsen, medan jag äntligen fick till bullbaket jag hade haft funderingar på. Ville testa att baka saffransbullar, som jag aldrig gjort tidigare och måste säga att dom blev riktigt goda. Eftersom jag hade gjort mandelmassa också, så fick jag feeling och vips blev det semlor till fikat. 

Tror min kära mamma och mormor hade varit stolt över mig. Det var mamma som bakade med saffran och då enbart längder (inte bullar) med mandelmassa i. Mormor bakade väldigt mycket, dock minns jag inga saffransbullar, säkert pga att jag inte tyckte om det som barn/ungdom. Men jag minns tydligt somrarna, då hon bakade sina goda chockladbullar (choklad istället för kanel). Jag och kusin Anne höll oss framme för att få oss en liten bit av den goda degen. Mormor var mycket noga med att vi inte skulle äta för mycket, då den ju var ojäst och vi kunde få ont i magen. Men sugna och sluga (tyckte vi iaf själva) inväntade vi att mormor skulle lämna bullarna för jäsning, då vi smet in för att norpa var sin degbulle. Såklart mormor visste vad vi gjorde, det lämnades ju liksom "spår" på plåten efter vår framfart. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar