Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 18 februari 2021

LYDNADSTRÄN. Agiliteam - markeringsträn.(kong)

Idag har Rejs och jag varit på lydnadsträning på Agiliteam, tillsammans med Lena och Blossa.

Lade fokus på att försöka peppa Lena, för att i sin tur få Blossa att bli mera "på" - att inte släppa fokus direkt efter belöning, utan få henne att vilja/be om att få fortsätta jobba ....  

Mellan varven körde jag Rejs ...

- fot/följsamhet, med fokus på att ej ljuda.
- ställande under gång
            - framför avstängningsstaketen
            - på knä på en låg plastpall (låste sig pga att jag strulade mkt - pga mina onda knän - innan kommandot), 
            - sittandes på balansen (låste sig igen), bröt, efter att ha gått närmare o fått ett lyckande och fortsatte med ställande u.g. igen, vilket inte heller gick bra - han var alldeles för speedad och fjantade mest runt ... avslutade med ännu en fjärr bakom brukshindret, vilket gick utmärkt ...
- fjärr    - inledde med att stå bakom brukshindret (dolda fötter)

Fjärr - mina fötter? Lena hade en tanke om att mina fötter hade någon form av inverkan i fjärren - jag, lite tveksam inledningsvis, men har tänkt på det i efterhand och tja, kanske kan det vara så ...



När vi var klara (5min. kvar av vår tid), hörde jag steg i trapphuset (trätrappa). Jag stack ut huvudet och bad dom stilla sig tills vi var klara och hade kommit ut. Förklarade att vi inte ville få hundmöte i trappan. Fick som svar att dom inte hade hund med sig och inte var på väg upp. Bra o tack svarade jag, samtidigt som jag tänkte, men VAD höll dom då på med ...

Väl ute stod en tjej vid sin bil precis utanför dörren och jag förklarade att vi hade två reaktiva hundar och fick som svar att hon inte alls var på väg upp. Nähä, det var ju bra, men det är ju inte lätt för oss att veta när man hör steg i trappan, svarade jag, medan Lena kämpade med en "skrikandes" och dragandes Blossa ... 

Tjejen himlade med ögonen och var uppenbarligen helt oförstående (okunnig) när det gäller reaktiva hundar ...

REJS skötte sig utmärkt vid denna händelsen, MEN det hade han INTE gjort om tjejen hade stått tillsammans med sin hund vid bilen ... SÅ trött på folks oförståelse, som tror det har med uppfostran att göra ... SUCK !

*

Fortsatte sedan ytterligare med 1tim. chatt utanför i kylan, Tack Lena för att du agerade bollplank och orkade lyssna, så skönt med en likasinnad - nu släpper jag det o går vidare 🏃🏼‍♀️



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar