Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 4 februari 2021

HÄRRYDA HUNDARENA - lydnadsträning

Var och tränade lydnad tillsammans med Lena och Karin idag. 

Som vanligt inledde jag med Rejs, märkte att han (som vanligt) var laddad när jag tog ur honom från bilen. Inte en chans till att jag tänkte värma upp utanför hallen, för det var verkligen SVINKALLT (- 5-6gr o blåst) och jag hade för tunn tröja under jackan. Men som tur var hade jag en extra jacka liggandes i bilen, vet inte hur jag hade klarat mig utan den.

REJS
Väl inne i hallen, startade jag med ett antal fokusövningar som tex. "sitta vackert" och "godisdropp". Kände att han var så speedad och okoncentrerad att han hade väldigt svårt att "sitta vackert" (iaf med än gång) - det går ju helt enkelt inte, om man inte är koncentrerad. Godisdroppet gick hyfsat medan vi stod still, men så fort vi började röra på oss kom ljudandet - han var SÅ speedad.

*FOTGÅENDE - när ljudandet hade upphört - gick i vä.cirkel - positionen var oftast "en halvmeter" före mig och hans hals var böjt som ett U, för KONTAKT, det har han ju alltid.
Inte ofta jag tappar tålamodet och tappar fattningen, med det gjorde jag vid ett ögonblick och sa till honom på skarpen "skärp dig"!
*RUTAN - sprang in och hämtade targetplattan HELA tiden - "vågar" ju inte säga NEJ av flera själ, bl.a för att han oftast utför rutan kanon - får börja med kakelplattan igen. 
*RUNDA - hade STOR dragning åt/till rutan
*Ställande under gång - bra
*FJÄRR - fr. liggande - tre skiften, avslut. m. sitt - ok 
pause i bilen, medan alla andra körde inkl. Semla ...

Pass II, körde vi samtidigt som Karin och Samba var inne ...

*FOTGÅENDE - mycket bättre - inget ljudande och mkt bättre position
*RUTAN - hämtade targetplattan en enstaka gång - sen gick det utmärkt - avslutade med target/utan target/target  
*RUNDA - hade åter STOR dragning åt/till rutan där Karin och Samba befann sig - fick ryta NEJ en gång - skicken därefter fick jag förstärka tillbakagången - avslutade med att skicka i mellan två koner

SEMLA
Hade planerat att glädja Semla med lite agility - ställa upp två hinder på var sida ställa upp slalomet, så hon skulle ta dom i typ en 8:a - enkelt och bra - men ack vad jag berog mig. Hon var inte alls road. Första varvet gick utmärkt, tills hon kom i rikting mot rutan. Hon tog hindret och fortsatte till rutan och ställde sig så fint på targetplattan. Gjorde några ytterligare försök, som var helt verkningslösa - hon sa: jag vill hellre gå omkring hääär o nosa på alla dofter i hallmattan, alá tjuren Ferdinand.

*FOTGÅENDE - jättebra
*RUTAN - kanon
*APPORTERING (mm.) - ganska bra faktiskt - blir bättre och bättre ... 

Använder fb-inlägget som SAMMANFATTNING ....
BLOCKET NÄSTA - tidernas sämsta träning och det gällande BÅDA dogsen ...
REJS var helt loss - är det möjligt att genomgå en trots/slyngel-ålder vid 7 års ålder? Pass II, gick dock lite bättre ...
SEMLA var HELT OINTRESSERAD av den lilla agilitykombinationen jag gjort - jag vill hellre gå omkring hääär o nosa på alla dofter i hallmattan (alá tjuren Ferdinand), ”tur för henne” att fotgåendet o lite annat, gick desto bättre ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar