Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


torsdag 11 februari 2021

1:A COACHTILLFÄLLET m REJS - Ale Surte Hundhall

Idag var det uppstart på vårens coachingtillfällen. 1:a tillfället (21jan.) blev ju inställt pga dåligt väder och idag var det inte direkt dåligt väder, men det var KALLT och då är det tur att det finns hallar att tillgå.

Efter att ha tappat sugen för lydnadsträningen lite, blev jag efter idag pep av de nya ”verktygen” jag fick med mig efter Rejs och mitt pass - och ingen Rejs utlagd på blocket efter passet heller ...

*Våra för dagen coachmoment:
Framförgående 
Ställande u.g. -
Fjärr - 
Stegförflyttningar - 

Rejs satt i sin tygbur inne i hallen tills det var vår tur. Vi startade sist och han skötte sig kanonbra, det var bara när Winter (ung sprallig boxer) kampade och utförde sina fartmoment, som han började ljuda lite - även om jag hade "täppt igen synfältet", genom att lägga en jacka över buren. 

*Bryta ljudandet
När det var vår tur var Rejs het (som vanligt). Började med en av våra fokusövningar - att sitta vackert - vilket gick utmärkt, till skillnad mot senaste träningen i Härrydahallen, då han inte klarade det pga sin okoncentration. Efter "sitt vackert" startade vi fotgåendet med en godis framför nosen - som vi gjort så många ggr förr, för att få slut på hans ljudande - men det hjälpte inte, utan han ljudade. Fick då tips om att istället slänga godisen på marken och när han ätit upp den, börja fotgåendet (förstärka m "fot"). Funkade utmärkt, han slutade ljuda (vilket ju är det viktigaste) och efter ett tag kunde man t.o.m. skönja hans tassar, han började ha flera tassar samtidigt i mattan/golvet, sa en skrattande fröken.  

*Ställande under gång
La en godis bakom - han utförde momentet helt ok - känner att jag inte vill kräva mer, han behöver någon sekund, för att få kommandot att landa (kommando - hjärna - benen stannar) - känner att jag vill fokusera på stadgan och kommer försöka fasa ut godispunkten bakom.

*Fjärr
Momentet började som det brukar, det första skiftet (sittade fr. liggande) bra, sen kom låsningen (som uppstår pga för hög förväntan) - på inrådan av M. testade vi att förändra momentet "drastiskt" för att överraska honom, att få honom att glömma och förhoppningsvis släppa förväntan (som tex. att sitta på en stol och kommedera därifrån, eller/och gå undan tex bakom en vägg osv) - funkade väldigt bra - sammanfattn. = att få honom att släppa förväntan ...

*Stegförflyttningar - 
Utförde bara några enstaka - fortsätt med att börja med vä. fot först - ha ett annat kommando än "fot" ("nära", kanske kan passa). Därefter diskuterade vi om div. hundrelaterade grejer, både lydnad o allmänt hund. 

Jag hade haft framförgåendet i bakhuvuden hela tiden, vilket M. också påpekade efter ungefär halva passet, men kände att jag hellre ville köra färdigt ställande u.g. o fjärren, istället för att hasta iväg för att hinna med framförgåendet. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar