Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


tisdag 22 januari 2019

LYDNADSTRÄN. PÅ ALFA

Hade ikväll hyrt på Alfa för en timmes lydnadsträning, en träning som tyvärr blev en smärre katastrof, totalt misslyckad.

Vi blev överraskade av ett par hundekipage (som hyrt andra hallen) som skulle passera genom i hallen pga att ”deras” utgång var låst. Jag hann inte få kontroll över hundarna och det blev ett jäkla tumult när Rejs rusade fram, TROTS att jag hade bett dom vänta tills jag hade fått mina hundar under kontroll.

Efter hela händelsen och allt spring (dom passerade fler ggr, men då utan hundar) genom hallen, hade REJS svårt att varva ner, han var så överhettad att han inte kunde fokusera alls – nog för han försökte med det är inte lätt med ett överhettad hjärna. Ja, han är ju inte en hund man säger till att lugna ner sig precis och att jag var irriterad gjorde ju inte saken bättre.

Efter hela händelsen och allt spring (dom passerade fler ggr, men då utan hundar) genom hallen, hade REJS svårt att varva ner, han var så överhettad att han inte kunde fokusera alls – nog för han försökte med det är inte lätt med ett överhettad hjärna. Ja, han är ju inte en hund man säger till att lugna ner sig precis och att jag var irriterad gjorde ju inte saken bättre.

Men jag gör som många brukar säga – jag ”tar med mig de sakerna – SAKEN – som var bra” och det var apporteringsarbetet (både i delar, som tex ”håll fast” och hela moment) , vilket gick suuuuuperbra !
Fotgående – han låg ”tre steg” framför och plogade
Ställande u.g. – han satte han sig alt. stannade inte alls
Fjärr (fr. sitt, ligg, sitt) – etapp I (inledn.vis, innan störningen) = var kanonbra, etapp II (den sista övn. innan hemgång) = tillbaka till ruta ett = låste sig och låg kvar (med muskelryckning).
Apportering – m. olika app.typer – metall, trä o plast – bästa apporteringarna ever, både fart, greppande och leveranser inkl. ”håll fast”.
   
Stackars SEMLA fick enbart köra lite fotgående och tasstarget, hon blev tyvärr lite sidosatt pga av att tiden inte räckte till efter alla avbrott, som gjorde att jag fick lägga stor vikt att försöka få ordning på Rejs, vilket ju inte gick alls.

 Sammanfattning : BAD FEELING

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar