Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


fredag 4 januari 2019

AGILITYKURS - handlingens grunder

Efter klubbens medlemsmöte i höstas anmälde jag, Semla och mig till en kvällskurs i agility – grunderna i handling och ikväll var det då dags. Platsen var Agiliteam och instruktör var Heidi Penttillä. Deltagarantalet var bara 4 st vilket enl. mig var perfekt, raserna var 2 st sheltisar (S/M) och en cairnterrier (S) och ”lilla” Semla (XL).

Alla hade olika förkunskaper skulle det senare visa sig, Semla och jag var de enda som var nybörjare och inte hade varit ute och tävlat. Vi blev inledningsvis manade att gå banan (25 hinder) som stod kvar efter gruppen innan – handlingsutmaningar. Redan efter första hindret uppstod första svårigheten – vi skulle runda andra hindret för att ta det från andra sidan, inte helt självklart för mig (o Semla) som är nybörjare. Vidare fick vi leta oss fram resterande delen av banan och spana in från vilket håll man kulle ta hindren, vilka var lika utmanande som inledningen.

Jag tänkte – herregud, vad ÄR det här, var det inte handlingens grunder kursen handlade om ! När vi sedan skulle ställa upp vid starten för att gå banan tillsammans, kände jag att jag var tvungen att påpeka att jag hade fått lite ”skrämselhicka” under den självständiga banvandringen och att Semla och jag var nybörjare och inte ens hade varit ute och tävlat.
- Öhh … aha, svarade Heidi, ja banan är ju en klass 3 bana, men då ändrar vi bara numret på andra hindret, så att starten blir enkel och sedan delar vi in första halvan (1-14) av banan i tre kombinationer (1-4 / 6-10 / 9-14), sen får vi se vad vi hinner …

Nu blev det hur bra som helst, Heidi individanpassade träningen efter varje ekipages förkunskaper och var tydlig och bra.

Jag kände att jag lärde mig SÅ mycket … bl.a enl. nedan
• Lägg krut på att träna kombinationer, kör sällan hela banor.
• Träna mycket tunnlar - kolla VAR hunden är i tunneln – stor % av hindren är just tunnlar.
• Sikta in dig själv på 3 pinnen i slalomet - täpp till med din fot mellan andra och tredje
• Tryck ut hunden med benet närmast hunden
• Dra åt dig hunden med låg hand
• Säg ”runt” (”ut”?) när du vill hunden ska RUNDA ett hinder, för att ta det åt andra hållet • Vid bollkast/belön. följ med själv åt det hållet du kastar – för att hunden ska tänka framåt
• TITTA på hunden - om DU tittar på hunden, så kan hunden ”släppa dig” o ist koncentrera sig på hindren • Blindbyten - var snabb/spring och roterara höfterna i rätt riktning, visa med hand/arm

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar