Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 1 januari 2017

MÅN.- SÖN. 26 dec. - 1 jan.

Veckan inleddes på annandagen med att jag tog det lugnt hela förmiddagen, medan Tommy spelade golf tillsammans med brorsan Peter i en väderlek med omväxlande ösregn, blå himmel och ösregn igen + kraftig blåst.

När Tommy kom hem åkte vi tillsammans till PBK för en liten promenad, med efterföljande jaktträning. Rejs o jag körde jaktfot med störning av Semla o Tommy, som körde lite ”uppletande”. Det visade sig att Rejs blev starkt påverkad av störningen o det gick inte alls lika bra som igår. 

Hhummm … så här i efterhand känns det som jag mest ägnade veckan åt att vara upprörd, förbannad och beklaga mig över alla fyrverkerier som både sker innan nyårsafton och bombardemanget som är att vänta på just nyårsafton … Medan allt fler kedjor slutar att sälja fyrverkeripjäser, så har förra årets händelser i Skåne (Malmö mfl. städer?) då fyrverkerier användes som vapen riktade mot både människor, djur och tom räddningspersonal i år förvärrats och eskalerat.

På torsdagskvällen höll jag själv tillsammans med Rejs på att hamna i en trängd situation, där jag såg ett gäng komma gående imot oss (tror det var samma ungar som ca 15 min. tidigare bränt av smällare utanför vårt hus). Vi tog oss snabbt upp för en trappa och ca 50m nedanför oss, brände dom av en salva ... JÄVLA UNGAR ! Rejs reagerade med att skälla, men lugnade sig snabbt medan vi fortsatte åt motsatt håll och fick gå en liten omväg för att komma hem. Tur hade vi nog att ungar är lata och inte orkade haka på då gatsnutten innan trappan och gatan efter trappan lutar brant uppför …
Blev lite stolt över mig själv efter polisanmälningen jag gjorde, vid hemkomsten !

Annars blev det några kvällar med lite inomhusträning (mest kryp, vilket jag nu inser att jag måste få hjälp med, innan jag saboterar allt jag har byggt upp) hemma på vardagsrumsmattan under veckan och när helgen och nyårsafton närmade sig hade jag kämpat mig igenom min förkylning och var skönt nog relativt ok när nyårsafton kom. Som vanligt innebär ju nyår en del planering när det gäller hundarna.

Mitt på dagen for vi iväg till golfbanan, där jag först la ett spår (typ appell, med 4 snusburkar med godis som ”apporter”) på en äng – ett gammalt igenvuxet hål – till Semla, som fick ligga till sig medan vi gick vår runda. Rejs fick några apporteringsövningar – kombo linjetag/markering – och ett närsök, som han fick ”ta över” efter Semla, då det uppenbarligen blev för svårt. Det visade sig att Rejs fick en riktig utmaning, som han efter idogt arbete fixade.

Strax innan vi var tillbaka vid bilen var det dags för Semla att ta spåret som legat i ca 1 timme. Med stor iver – trots att hon INTE är retriever (haha) – galopperade hon iväg och var hur grym som helst.

Nöjda och lagom trötta åkte vi hem och började med kvällens förberedelser gällande nyårssupén – vi, vår helstekta oxfilé med klyftpotatis och rödvinsås och för hundarna blev det en överraskning i form av byte av torrfodret till färskfoder. Inte en dag för tidigt sa dom, särskilt Rejs, som ibland bara har tittat på torrfodret innan han efter mkt om o men, till slut har tuggat i sig maten. NU åt han t.o.m. upp allt INNAN Semla hann bli klar.

När kl. närmade sig 19 tog vi bilen och åkte till skogs – Härkeshult vid K-bommen – för att dom skulle få en sista rastning innan 12-slaget. Väl hemma igen blev det mat och TV-tittande resten av kvällen, medan hundarna slappade och tog kvällen och pang-pang’andet med ro – i alla fall Rejs. Semla hade lite svårare att slappna av, även om det gick förhållandevis bra.

När sedan började närma sig och skjutandet till slut nådde sin peak vid 12-slaget, fick Semla läppja på en mjukosttub med räksmak, medan Rejs fick en ”fingerslick” av tuben i mellanåt – inte för han var rädd, utan för han ville ha – Semla fick ju ! När klockan var ca 01.30 fick dom en liten trädgårdskiss, innan vi en stund senare nattade oss.

Veckan avslutades med en tur till skogen på nyårsdagen, en skog som som vanligt var kusligt tyst, som den alltid är just på nyårsdagen – konstigt – undra varför ? När vi var på väg ut så mötte vi ett par med en golden – jag tänkte : jag ORKAR inte ta en lov in i skogen för att undvika mötet och tog därför ”tjuren vid hornen” och stoppade en boll in i käften på Rejs och stegade förbi, med en ”muttrande” Rejs – ville ju gärna inte släppa bollen …


Efter vi tagit vår runda och var på väg tillbaka, kopplade jag upp Rejs för en 15 min. jaktfot ("attkommairättstämmningträning") som gick så där – han hade väldigt bråttom – innan Tommy satte Semla i bilen och därefter la ut ett sort sök med 6 dummys. Rejs sökt av området alldeles strålande, var lite för långt ute vid nåt tillfälle, men annars duktig vovve.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar