Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 25 juni 2016

ÖVERRASKANDE BRA

Före dagens lydnadsträning, tog jag och Tommy en sväng med hundarna vid Härkeshultsvägen. Efter hemkomsten tog jag en kort liten pause, innan jag åkte bort till Kviberg för att träffa Karin och Samba. Eftersom Karin uppgett att hon skulle promenera till Kviberg (hon bor på 5 min. gångtid, på andra sidan Kvibergsbäcken) och alltså skulle vara utan bil.

Vi brukar ju köra en hund i taget, medan den andra hunden sitter och väntar i bilen. Detta skulle ju innebära att Samba skulle vara uppbunden (om jag skulle behöva Karins hjälp) medan jag körde Rejs, vilket innebar att hade tänkt ut en plan för att starten - inträdet på plan - för Rejs & mig skulle bli så bra som möjligt.

Tänkte att jag tar ut honom och går en bra bit ifrån Karin och Samba, för att efterhand (om det går bra o Rejs klarar att hantera situationen) närma mig dom. Men döm av min förvåning, när jag redan i bilen märkte att han var hur cool som helst, han satt där i bilen – knäpp tyst - med öppen baklucka medan Karin körde Samba.

När det sen var Rejs tur och jag tog ut honom ur bilen, var han fortfarande hyfsat lugn (med hans mått), så jag ändrade planen och stegade in på planen långt tidigare och närmare Karin o Samba än planerat.

Inledde med fotgående (linförighet) och han gick som en klocka – fokuserad med bra position, bara nåt enstaka släpp. Bara ett litet ”break” när en kille med sin lille mops närmade sig oss, men samlade ihop sig igen efter att mopskillen ändrat kurs.

Avslutade med en ”fokusövning” (bollbelön. vid fokus, missad boll vid fokussläpp) med Karin o Samba som störning. Slutade när det gick som bäst o det bästa av allt jag bröt FÖRE han gick igång på en BC som blev utsläppt från en bil, som sen kutade (under kontroll) över planerna.

Så det visade sig att detta, med att ta en promenad (o just idag varmt) före träningspasset skulle vara – inte direkt medvetet – ett vinnande koncept, om det var en tillfällighet eller får väl framtiden visa.

Gäller att hitta rätt sätt för att kunna förbereda Rejs på ett bra sätt. Så min plan med att testa mig fram till vilken uppladdning som passar Rejs och mig bäst fortsätter. Har iaf kommit fram till att värme påverkar honom till - för MIN del - till det bättre. 

Oj, nu hade tydligen skrivarlusten uppenbarat sig igen … det var ett tag sen ;-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar