Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 27 juni 2016

LYDNADSKURS med gökur

På kvällens lydnadskurs fick vi erfara hur det är att ha ett "gökur" som störning. Det blev en riktig spännande avslutning ikväll, särskilt som "gökuret" tog sin roll på allvar och gjorde sitt bästa att agera störning och lyckades störa en del bättre än andra. "Gökuret" var en pointer som befann sig i en liten rastgård angränsande till gräsplanen vi befann oss på. Hunden kilade omväxlande in och ut genom sin lilla lucka - precis som ett gökur !

Kedjning och stationsträning stod på schemat.
Kedjningen = linförighet/inkallning/apport. x 2. Skippade dock inkallningen efter överläggning med coachen och la istället fokus på fotgående och apportering.
Stationerna = IPO-ingång/app. med ingång/kryp/ligg/lugn. Struntade dock i stationerna och avslutade med ännu ett fotgående, som blev ett hyfsat bra avslut.

Testade denna gång innan det var vår tur (inför ingången) att låta honom omväxlande sitta/gå utanför/runt trän./appellplanen, för att "insupa atmosfären" (titta av sig), medan Monika med Sunday körde sitt pass. Gick bättre allt eftersom, men så fort "gökuret" kom ut gick Rejs igång och vi fick börja om igen för att han åter skulle lugna sig. Men tyvärr var själva ingången lika illa som den brukar vara då vi är på nytt ställe/ny miljö - suck !

Kedjning
- linförighet (med kortkoppel) - Monica kommenderade, jag följde ibland och ibland inte - konstaterade snabbt att han gick bättre IFRÅN gruppen, än IMOT gruppen - ju längre vi gick, ju bättre gick han.
- apportering - metall (greppdel=silvertejp) då ingen hade nån träapp. framme - eftersom jag VET att han har tveksamma upptag (inte trän. metallen så många ggr) så rörde jag mig bakåt o sen boll belöning (glömde dock belöningsordet)

Andra varvet gick både fotgåendet o apporteringen bättre. När vi var på väg att ställa upp på startpunkten inför fotgåendet, dök "gökuret" fram igen, men jag lyckades ta tag i Rejs precis i rätt ögonblick så han aldrig hann "gasa igång" för fullt (bara lite).
När det gäller app. så började jag röra mig bakåt, men hejdade mig o blev stående stilla o det funkade riktigt bra. Men fick mig en bastning att jag även här glömde belöningsordet !

Det som jag tar med mig från kvällen, som liksom "ringde" i öronen på hemvägen var ...
VAR ÄNNU TYDLIGARE - bestäm dig - ta tag - var lugn och håll i !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar