Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 7 april 2013

JAKTKURS - 6:e (m&b)

Dagens kursomgång var i dag i Ljungslätt, i ett underbart vårväder, även om vinden var något förrädisk. Tror att vi var 7 st, kanske 8:a, minns inte så noga.

Dagens tema var WALK UP

 Utan skott (markeringar)
- jaktfot (!!!) – stannade – markering - vände om ett par steg – vände om igen – blev tillsagd vilken hund som skulle skickas … osv.

 Med skott (markeringar)
- jaktfot – valfritt att göra helt om eller ej – den hund längst ut på högerkanten skickades, som efter avlämn. tog plats på vänster kanten samt. som hela ledet flyttade ”ett steg”  … osv

(oj, nu har det gått så lång tid sen jag påbörjade det här inlägget, att jag inte riktigt minns om vi stod stilla på linjen eller om vi gick walk up - om det var skott här eller i den nästkommande övningen)
 Med skott (markering/linjetag) - 2 st linjetagsomr. med redan utlagda dummys (omr. mark. med snitsel)
- stillastående på ”walk up-led”– markering kastades, hund nr 1 hämtade, hund nr 2 skickades på det ena linjetaget, hund nr 3 skickades på det andra linjetaget – ny markering kastades, hund nr 4 hämtade, hund nr 5 skickades på linjetag .. osv.

 Utan skott (markering/linjetag ) - stillastående på ”walk up-led”– (vi själva la ut var sin ”linjetagsdummy”) - varvade med att varannan hund skickades på markering respektive linjetag.

 Dubbelmarkering som avslutn. – nerför slänten, över ängen, uppför slänten på andra sidan. Glädjande nog kunde jag konstatera att Özet fortfarande hade lust och motivation kvar, till skillnad mot en del andra som bröt efter första markeringen. Det blev en riktigt bra avslutning för vår del med andra ord.

Sammanfattningsvis var jag himla nöjd med Özet, även om han gick/stannade ½ meter framför mig vid jaktfoten/halten. Men med tanke på hans ibland bristande motivation och hans tidigare skottberördhet (men han reagerar inte alls nu längre), känns det bättre att han vill och är ”taggad” än att börja tjafsa så konflikt och olustkänsla uppstår. Och stadgan är ju bra, så där känner jag mig trygg …. än så länge !

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar