Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 27 januari 2013

LYDNADSHELG med anders kjerholm

Nu känner jag att jag har fått lite distans till/efter helgens lydnadskurs och kan sammanfatta och återge en del av mina upplevelser ….

Det var med blandade känslor – minst sagt – som jag åkte hemåt efter helgens kursande i ett svinkallt ridhus. Visserligen är Anders duktig och har ett FANTASTISKT öga att läsa hund, men kontentan av denna helgen är att jag inte längre är lika entusiastisk som jag var vid mina två första träffar med honom. Men visst var helgen lärorik och visst är det nyttigt att gå för olika instruktörer, det är verkligen utvecklande och är oftast riktigt inspirerande ... resten av mina upplevelser från just denna helgen, kan ni som känner mig, kanske läsa och tyda mellan raderna ...
Men hur som haver - här kommer nu iaf en nätt liten sammanfattning. 
 
Efter en inledning med presentation och teori, fortsatte vi med Anders numera berömda analysmodell ”Nyckeln”, där han tittade på alla ekipagens grundläggande egenskaper …
För vår del tyckte han som tidigare att Özet inte engagerade sig tillräckligt. Även om Özet utför momenten med glädje och har bra fart/tempo, så vore det önskvärt att han ansträngde sig och hade mera tryck i sitt utförande. För att få en variation på engagemangövn. då jag själv tycker det börjar bli tjôtigt att Özet upprepar precis samma rörelse – bjuder samma beteendemönster liksom – bad jag om hjälp att börja träna in att runda en stol … sagt och gjort ! Jag fick också hjälp med hur jag skulle få Özet att acceptera att bli klappad – ”undvika att krypa ur skinnet” – i samband med budföringen. Blev inte riktigt klok på vad han igentligen ville få sagt - inte så mycket bättre tips, än vad jag själv hittills har försökt få ”mottagaren” göra … 
 
På söndagsmorgonen inledde vi med en stunds teori om bl.a. uthållighet, störning och transporter, innan vi åter gick in i den kalla manegen. Özet & jag körde en kedja (inkl. transp.) – ff/lägg.u.g. /inkalln. Özet var väldigt okoncentrerd över lag – snea sättanden (förbered halterna och ”hjälp” honom INNAN han sätter sig snett) – Öz. något framför i positionen (mkt pga av brister i transporterna) Fortsatte sen med ännu mer engagemangövn. nu med belöning i form av kamp … Avslutade med fjärren – stående från sitt, som vi inte överhuvudtaget testat innan !
 
                      

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar