Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 12 november 2011

ÖPPEN JAKTTRÄNING (1:a/2)

Var idag (lördag) på den första ”Öppna jaktträningen” av två – efter kursavslutningen – i Ljungslätt, kl. 10.00, med Titti och Regina som instruktörer.

Vi var från början 7 st deltagare, men blev senare bara 6, då Mia och Samba tyvärr åkte hem pga av skotten från skjutbanan. Ät återigen såååå tacksam för Özets numera skottfasthet.
Özet och Loke – flathane – hamnade i en egen liten grupp. Loke, som f.ö. deltog som ”magihund” i programmet ”Helt magiskt”, när Joe Labero förvandlade Pernilla Wahlgren till … just Loke !

# Stn 1 – Regina – Markeringar (6 enkla) i sluttning, med ris och några en-buskar – längde avståndet efter varje markering – de sista hälften av mark. gick över en grusväg.
Det mesta gick bra, även om de längre avstånden innebar lite ”problem” – bl.a. kissade han vid 2 av markeringarna … kanske upplevde han att vägen blev ett något av ett ”hinder” ! Men särskild nöjd blev jag med sista skicket, då han visserligen stannade och ”frågade” en gång, men sprang vidare efter lite peppning av mig (ville ju inte att han skulle tappa sugen och börja snusa och kissa i stället), för att sen leverera med högsta fart.

# Stn 2 – Titti – Komb. markeringar/linjetag i ganska tät granskog. Titti ståendes på en höjd – Özet&jag på andra sidan också en höjd – alltså med en sänka imellan oss.
- Först, två enkla markeringar (på olika plats/riktning) - med linjetag i samma nedslagsmärke längst stig/korridor. Markeringarna inga större problem, men på första linjetaget ”schabblade” han – kallade in och skickade på nytt.
- Sedan, två helt dolda markeringar – långa – där både kastare och nerslag var dolda. ”Hörselmarkeringar” !
Efter jag skickat Özet, såg jag bara honom skymta förbi några ggr. Men han löste mark. på bästa sett, snabbt och effektivt. Kanske berodde Özets snabba och effektiva sökande på att han hade bråttom tillbaka till mig – Titti tyckte sig ha sett Özet stanna till och titta bakåt (åt mitt håll) som om han tänkte – Öhh, var e min mamma !

# Stn 3 – Titti – (två enkla) markeringar på kort avstånd, i en rishög.
En liten dummy redan utlagd – en markering, med stor (vit) dummy kastades – vi vände helt om, medan Titti plockade upp den kastade dummyn. Tog lite tid innan Özet kopplade bort ögonen och slog på näsan. – Jag såg ju TYDLIGT att den hamnade här !

# Stn 4 – Regina – linjetag/markering (med dold kastare)
La själva ut ett linjetag – gick jaktfot till en pkt där vi såg en markering kastas – vände helt om och skickade på linjetaget – vände igen och skickade på markeringen. Linjetaget helt ok. Även vid denna markering tog det en stund innan Özet kopplade på näsan.

Sammanfattningsvis kunde jag konstatera att dagens upplägg och övningar innebar att ribban hade höjts och att Özets var väldigt motiverad och hade en himla fart vid leveranserna. T.o.m. greppen var något bättre än vanligt, även om det var lite ”spridda skurar”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar