Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 19 november 2011

UPPTÄCKSFÄRD EN HÖSTDAG

Det som började med en vanlig skogspromenad i välkänd terräng, fortsatte med upptäcksfärd i mindre känt område, även om jag iof hade ett hum var jag var och inte var vilse direkt.

Började vår vandring på/från Blacktjärns motionsspår, vidare in på stigen mot Östra Långvattnet. Redan från start hade vi folk, gående både framför och bakom oss. När hände det sist ? Detta motionsspår är ju inte det mest välbesökta precis ! Men Özet skötte sig exemplariskt och höll sig omkring mig och var lyhörd.

När vi närmade oss stigen där vi vek av mot Ö.Långvattn. blev jag förvånad att både dom framför och bakom också vek av … Jamen vad nu då – hade det inte varit ett bättre för er lördagsflanerare, att fortsätta motionsslingan och förbli torrskodda, tänkte jag !

Och efter att paret bakom hade passerat oss medan vi hade tränat närsök, kom dom tillbaka en stund senare, klagandes på att det var blött och oframkomligt. Äh, lite blöta klarar man väl, som den retrieverägare man är och tog mig över detta ställe ”hoppandes” på tuvorna … medan Özet som fullkomligt ÄLSKADE miljön, underhöll sig med div. sysslor bl.a. käkandes på sina älskade hjorttryfflar …

Jag hade en plan, vilken var att vi skulle ta oss upp på Getryggen för att så småningom passera Västra Långvattnet och fortsätta hemåt mot bilen. Men frågan var … VAR var stigen som skulle leda oss upp på höjden.

Vi gick vidare …och gick … och gick …. och gick … samtidigt som jag vid flera tillfällen funderade på att vända och gå samma väg tillbaka. Men till slut så uppenbarade sig en stig som ledde oss upp mot Getryggen. Väl uppe på höjden mötte vi en jente & en gutt - gick på tur - med stavarna i högsta hugg, som frågade om jag visste om det var långt kvar till Östra Långvattnet !!! VA ? Ha ha - om JAG vet ? Vi stod där och spånade om var vi kunde tänkas vara … om sjön bakom oss var Östra eller möjligen Västra Långvattnet ???? Det var så dimmigt, så jag hade svårt att känna igen mig … men efter en stunds promenad, hade dimman lättat och jag kunde konstatera att det var just Västra Långvattnet.

Fortsatte längst Getryggen -tryggt likt ”mammas gata” !

Trött, efter nästan 3 timmars promenad i ganska kuperad terräng, började jag tänka på mitt nyopererade (måndags) öga och de 3 veckornas ordination om stillhet … men nu på kvällen i skrivande stund, känns det fortfarande helt OK, så det kan inte varit nån större fara !

2 kommentarer:

  1. Vad mycket roligt det fanns att läsa här! Och vilken fin tollare du har!
    Hälsningar Johanna

    SvaraRadera
  2. Åh .. tack, det var roligt att höra :-) Välkommen åter ;-)

    SvaraRadera