Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 27 mars 2011

JAKTKURS TITTI & REGINA 3

Var i Ljungslätt på jaktkurs idag. Temat för dagen var det stora söket.

Först lite inform. och tips, om ev. problem med en del hanhundarnas pinkande i samband med apporteringen. Ta tag i problemet NU, innan det går för långt !

Övning 1 - hela gruppen
En kombination stadga/apportering (markering!) Vi stod uppställda på 2 led. Leden stod i 90 gr. vinkel. Det ena ledet körde inkallningar med störning, medan andra ledet körde apportering (markering).

Det ena ledets förare (en i taget) gick ifrån sin sittande hund - därefter kastades en dummy på "inkallningsträckan" - och därefter kallades hunden in, med dummyn som störning. Sedan var det det andra ledets hunds tur att apportera markeringen. När alla ekipage från resp. led hade utfört sin uppgift, bytte vi sida/led.

Så här gick det för oss :
Inkallningen gick som vanligt utmärkt, (peppar, peppar ska man kanske tillägga, inför framtida övn.) utan problem.

När det sen var dax för Özets tur att apportera - började han med att i vanlig god anda springa fram till dummyn och greppa den, för att sen vända om och börja sin väg tillbaka för att levererans - ha ha - TRODDE JAG !!! Men ICKE ... han sprang - MÅLMEDVETET - upp mot P-platsen ... över grusvägen (otrafikerad) ... in i skogen ... med mig flåsande i "hälarna" ... väl framme såg jag honom smaskandes på något mörkt - kunde ínte i det läget, riktigt se vad det var ... men hann skymta, att det var nåt "fjäderfä" eller något "pälsbeklätt" ... han (Özet) skuttade iväg med sitt byte, för att kunna fortsätta smaska ifred ... men för helvete S T A N N A ... din hundjävel ! - Ja ja ok ok ok .. jag stannar ... och släpper ... bra du lugnar ner dig, din förskräckliga matte !

Ja, och med en FÅGEL i ena handen och Özet i andra, hörde jag Titti säga : Jasså, vad det DEN han sprang till/hittade, den som jag hade slängt ut till räven !!!! - Hhummm ... ja, och RÄVEN som hittade den fågeln, blev ÖZET ...

Birdie nam nam ... kunde bara inte låta bli !
Vill bara tillägga att jag lite senare, fick Özet att ta fågeln UTAN att försöka äta upp den - bara så ni vet !

OBS ! Strax innan övningen började, hade jag helt ovetandes rastat Özet - precis DÄR - längst grusvägen bredvid p-platsen ...

Efter uppvärmningen med jaktlydnaden, fortsatte vi med det stora söket, som var dagens tema. Vi delades som vanligt in i två grupper och NU gick det betydligt bättre för oss, skulle det visa sig ...

Övning 2 - Regina
Ett sök bestående av utlagda leksaker - som var en liten "tävling = vem skulle få in flest leksaker ? I väntan på sin tur, jobbades det med närsök - tennisboll/ar.

Så här gick det för oss :
# Närsöket - började ganska enkelt/lätt, för att avancera in bland några buskar / under några hängande grangrenar. Özet löste det utan några större problem. Sedan blev det vattning och en behövlig liten vila i bilen, för Özets del.

# Efter en stund var det vår tur för "leksakssöket". Özet jobbade på bra - kom in med 5 st "apporter", varav en (liten nallebjörn) var placerad ½m upp i ett träd/buskträd - som visserligen de flesta hundarna fixade - men ändå ! Han "yvade" utanför (sa Regina) sökområdet vid två tillfällen - jag kallade (1g. vissl./1g. röst) in och han återkom snabbt och fint, båda gångerna. Jag kände att jag var jättenöjd med övningen - både med antalet apporter och att han kunde bryta sitt sökande och var lyhörd på inkallningarna.

Den hund som tog in flest leksaker - var Porter (tror jag) - tog in 6 dummys !?!?

Övning 3 - Titti
# Två sökområden/-rutor med en grusväg imellan. Det ena hållet var på ett kalhygge, med ganska kort avstånd där dummysarna lades ut utan att hundarna såg. Det andra hållet, var på långt avstånd -ca 150 m ? - inne i skogen. Hundarna skulle först springa över ett kalhygge, för att nå själva sökområdet i skogen. Dummysarna las ut medan hundarna såg/hörde. Två hundar jobbade åt gången - en åt varje håll, för att sen byta sida.

Så här gick det för oss :
Özet jobbade samtidigt med Queen. Özet&jag, började med det "korta" söket - med de dolda (redan utlagda) dummysarna, medan Queen jobbade bakom ryggen på oss. Özet jobbade på jättebra och efter 2 hittade dummys, bytte vi sida. Jag var mkt tveksam till att Özet skulle fatta att han skulle ut ända bort till skogsbrynet på andra sidan kalhygget ! Men med hjälp av Titti, som stod i sökområdet och "laddade" området på nytt, så hade Özet fattat galoppen och sprang målmedvetet ut. Han hann utan några större problem leverera två dummys, innan vi återigen bytte sida. Vid det laget märkte jag att Özet började bli trött, men han jobbade på och levererade in ytterligare 2 dummys. När jag sen skickade ut honom (hade riktat honom på en - för mig synlig - dummys, som låg nära nära, under en rishög) hjälpte jag honom med närsökssignal, pga av att han var så trött ! - NÄÄÄ ... INTE närsök ... hörde jag Titti, ropa långt ifrån :-P ... men DÅ var det försent, ha ha !

Men sen när vi åter skulle byta sida, kände jag att vi nog borde "stå över" och gjorde också så ... men när Özet satte sig och spanade bort mot sökområdet på andra sidan kalhygget, tänkte jag att han ju faktiskt var laddad och kanske hade orkat trots allt. Men stod fast vid mitt beslut och avstod alltså !

Och därmed slutade vi något trötta, men nöjda och jag kunde bl.a. konstatera att det hade varit skönt med termobyxorna idag ... förstod att det hade sneglats lite avensjukt från en del håll, särskilt under de 2 sista timmarna ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar