Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 8 oktober 2022

BRUKSSÖK vid nybygget/fd bruna "rucklet" -

Tänk att vi lyckades få en sån härlig dag i sökskogen idag, efter nattens regnande … 

Tung vegetation för de ”kortbenta” dogsen, men Rejs kämpade på o var duktig.
Andra tillfället i sökskogen med "nya" sökgänget. Tänker att vi kanske kan köra söket varannan vecka, eller färre, får väl se hur det funkar o hur det går för lille herr'n.

Jag som inte hade sovit på hela natten och hade hört att det hade regnat under nästan hela natten, var lite skeptisk - skulle man behöva ha regnkläder under hela passet? Men solen sken och nästan vindstilla hela tiden, förutom en liten hagelskur. 

Vi var 5 st - Jonna, Johan (o Lena), Lovisa o Astrid (o Oscar), som var nya bekantskaper
Startordning: Lovisa, Jonna, Johan, Astrid och jag.

REJS - Jonna hade stigen, medan Johan och Oscar figgade. 5 slag, varav vi körde 3:e o 4:e med ljud.
 
1:a - hade svårt att lokalisera var Johan låg, han hade tydl. sprungit runt granen där Johan låg. Han kom via ett framslag tillbaka till stigen självmant (tänkte han tomslag?). Jag skickade honom därifrån med hjälp av ljud (två handklapp) och han hittade figgen.
2:a - framme vi Oscar hade han tydl. dragit ngt till vänster o sen vidare med framslag (tomslag) fram till mig och stigen. Skickade honom utan hjälp o han hittade.
3:e o 4:e - med ljud, avslutade 5:e utan ljud, gick strålande.

Sammanfattningsvis så gick det ok - jättebra framslag och oftast fint sug på påvisen, ngn ynka tveksamhet på sista påviset (jag avvaktade o han sprang ut). Ngn gång ville jag ha ett "tjo" i samband med påviset, men Jonna hann inte säga ngt, innan han sprang ut självmant.


Under fika/genomgång om hur söket hade gått för respektive, tänkte jag att Rejs skulle vara med (som enda hund), eftersom vi var sista ekipaget. Men tyvärr hade även Xxxxxxxxxx tänkt detsamma. Något förvånad och besviken, sa jag att jag går och sätter Rejs i bilen, men blev efter en stunds diskussion övertalad att göra ett försök, vilket ju inte helt oväntat blev för mycket för Rejs (o för mig för all del). Hade bara dom suttit still och inte hållt på att kasta godis till sin hund, hade (nog) Rejs varit lugn. Efter ett tag kände jag att jag inte orkade längre och packade ihop o gick till bilen ...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar