Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 27 september 2020

TÄVLINGSLYDNADSKURS (utan hund) Jenny Wibäck

Idag har jag variit på heldagskurs på klubben, för Jenny Wibäck tillsammans med lydnads(cirkel)gänget. Det var himla roligt att återse Jenny igen, efter sommarens helgläger i Falkenberg, för en måndad sedan. 

Pga "ebb" i kassan så nöjde jag mig med att vara åhörare, vilket skulle visa sig vara väldigt avslappnat och lärorikt. 

Jennys filosofi och ledord är att maxa arbetsglädjen och att man ska (försöka) förstå sin hund.      

Jag skrev en himla massa anteckningar, men för att det inte ska bli alltför långt inlägg, så är här några av dom jag tyckte vägde tyngst ...

  • Eftersträva en bra känsla hos HUNDEN - vilken känsla vill jag att hunden ska få i kroppen när den förstår att vi ska göra ett visst moment? Jennycitat : Bra målbild; en dag på Liseberg, med tassarna i luften!
  • Bygg upp ”YES”- känslan hos hunden
  • Bygg upp att hunden tycker uppgifterna är roligare än du själv - för att undvika en hund som är "klistrad" vid dig själv - tänk att det är DU som har ”koden” till uppgiften 
  • Ha ALLTID samma startrutiner 
  • Var TYST - vid belöning (godis eller muntlig) loggar hunden lätt ur och tror/tycker den är "klar"
  • Samarbete är motsats till krav

Några praktiska tips som jag filmade, som jag tar med mig:

  • Framförgående - pendlande armar inkl. godiskast
  • Stegförflyttningar (film = benförflyttn. bakåt)
  • Fjärr - extern belöning, som hjälp för att få ut avståndet - (kan jag nog iof inte praktisera på Rejs eftersom han har för hög belön.förväntan)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar