Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


lördag 12 oktober 2019

HELGKURS dag1- starka tillsammans - jenny wibäck

Idag har Rejs och jag varit på första tillfället på helgens kurs ”Starka tillsammans” med Jenny Wibäck. Kursen började först på distans – vi fick en ”to do”-lista med div. uppgifter som byggde på boken Starka tillsammans (skriven av Jenny).
Först skulle vi välja 3 moment ur vårt tävl.progr. som vi skulle träningstävla med – jag valde fritt följ, ställande u.g. och apportering (nya app.). Sedan skulle vi välja ett ämne (jag valde rubriken ”Hur har du det med självkänslan”) ur boken som vi sedan skulle använda som diskussionsunderlag när vi väl träffades.
Vidare skulle vi förbereda oss inför inledningen av kursen genom att läsa igenom ytterligare delar av boken – med fokus på vem du är som hundtränare? Boken består av många frågeställningar som gör att man funderar och reflekterar över sig själv som person och hundtränare. Summa summarum kände jag att jag vekligen gjorde en mental resa genom att läsa och svara på alla frågor i boken.

Väl förberedd och påläst, hämtade vi upp Christina och Jude (Eng.springer) och fortsatte sedan färden ner till Lotushallen som ligger mellan Falkenberg och Halmstad. Vi var sex ekipage – förutom Christina och jag själv, trän.kompisen Magnus (hoffe, Jazza), Maria (collie) och Åsa (boxer, Acca) båda fr. Ängelholm, Annika (malle) från Lund.

Efter presentation, tankar och diskussioner började vi med den praktiska delen - själva träningstävlandet, som vi filmade åt varandra. Vi fick själva analysera filmen efteråt och fick därefter feedback av Jenny.
Rejs var JÄTTEPÅVERKAD av den nya miljön. Han var SÅÅÅ överladdad, MEN gick ändå snyggt vid min sida under fria följet, MEN under HÖGT ljudande under HELA momentet.
Ställandet gick inte alls – trodde DÅ att det var pga att jag glömde ”hjälphanden”, men det visade sig sedan inte vara det som var problemet.
Apporteringen, var överraskande bra – snabbt ut, snabbt greppande, snabbt in – dåligt avslut dock. 

Jenny tyckte jag lät lite väääl "tydlig" i kommandona – typ foooot och hääääär under transporterna. Jag måste säga att jag var lite skeptisk inombords, då jag tänkte, men jag ju måste ”packetera” honom för att få honom att hålla sig på mattan. Men när Jenny ställde frågan om jag kände mig som en ”medspelare eller motspelare” så fattade jag galoppen …
På eftermiddagen fortsatte vi med diskussioner från två av de valda rubrikerna från boken och till sist ännu en omgång av träningstävling – nu med fokus utifrån den feedbacken vi fick.

Rejs och jag jobbade med att förbättra och vidareutveckla ”sitt vackert” för att få honom att komma i rätt mood/stämning. F_n vad bra det gick 😊 Fick också ytterligare bra tips, som tex. att slänga i väg en godis och därefter vända mig om för att han skulle ansluta i fotposition (en lugn variant av Monicas ”trist ut, party in”) – också det gick strålande – och vid det här laget hade han slutat att ljuda. Fick även tips att ge honom ”en uppgift” i form av att lägga en godis framför medan jag exempelvis tog av mig skor och jacka och medan vi pratade med varandra ... Var verkligen nöjd med dagen och såklart det blev mycket snack under hemfärden om vilka intryck vi hade fått under dagen. Kunde konstatera att bägge var nöjda och var förväntansfulla inför morgondagen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar