Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


måndag 27 mars 2017

MÅN.- SÖN. 27 mars - 2 april

Veckan inleddes med vårens första hundkurs – ”startklass-kurs” på Ale för instruktörerna Barbro och Elin. Teori och avslutade med praktik i form av tävlingsingångar, mest för dom ville se var vi stod och Rejs skötte sig utmärkt och var riktigt duktig.
Rejs pausar inför andra etapp 
I mitten av veckan (torsdag) började lydnadskurs nr. 2 – tävlingslydnad med gurun Monica H. på hemmaklubben Partille bk. Men pga att jag var på studieresa o konferens (Publika Parker och trädgårdar) i Malmö, missade jag kursstarten eftersom vi kom hem så sent på torsdagskvällen.
Som jag kände efter de två dagarna i Malmö
Men på lördagen blev det lydnadsträning på Kviberg, tillsammans med Karin och Samba.

Rejs fick köra fotgående och träna på att acceptera att jag stoppar handen i fickan UTAN att börja klättra på mig, vilket visade sig inte vara det lättaste. Måste be om råd o tips där. Körde även rutan, vilket inte heller gick så lysande. Måste byta belöningsstrategi, absolut ingen bollbelöning – ett bidrag till ”idiotkontot”. Avslutade passet med några krypövningar, vilka gick ok efter omständigheterna.

Senare lät jag Rejs söka efter en minidummy (nyckelhållare) som Samba inte hade hittat. Han jobbade på otroligt bra – en lång stund – tills en cavalier ? king charles spaniel kom struttande utan nån ägare i sikte. Att hon löpte behövde man inte vara nån Einstein för att förstå. Såsmåningom kom då äntligen matten med slääääpande gång – ojdå, sååå har hon aaaaaldrig tidigare gjort … och efter att dom hade gått – i lika saaaaaakta mak som när matten kommit ”till undsättning” – fortsatte vi med söket, men då hade han huvudet fullt av annat, så jag fick be Karin smyga ut en tennisboll så vi fick ett bra avslut ! En förlorad minidummy, men en lycklig hund.

Semla fick också testa rutan, vilket till skillnad mot Rejs gick alldeles strålande, hon var SÅÅÅ duktig. Hon fick avsluta sitt lilla pass med att söka tennisbollen i det höga gräset.

Avslutade veckan och helgen med en dag i sökskogen – en riktigt härlig dag, både vädermässigt och att den lille röde gjorde bra ifrån sig gjorde ju inte saken sämre. Det flöt på bra i alla 6 skicken, sånär som vid ett skick då jag ”var tvungen” att ryta till då han stannade till för att sniffa på nåt, MEN han bröt med än gång och fortsatte ut = duktig kille. Påvisen var/är fortfarande avvaktande, särskilt de sista då han börjar mattas av.
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar