Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 11 december 2016

MÅN.- SÖN. 5 - 11 dec.

Veckan inleddes med att Tommy fortsatte sin golfkurs innan han återigen drog iväg på en veckas nya jobbuppdrag.

För Rejs och min del var det dags för sista gången på lydnadskursen för Monica H. i Kilanda. Så jäkla bra och roliga övningar. Så roligt att jag glömde av att ta mina "obligatoriska minnesbilder" ! Samtidigt som Monica som vanligt hade planerat övningarna för dagen, fick vi själva tänka ut själva upplägget – allt för att vi ska lära oss att tänka på kriterier (lägga oss på rätt nivå för att få ett lyckande), syfte och ha en stegringsplan, även ha en plan B ifall nåt skulle skita sig. Först valde vi ut några hjälpövningar – jag valde runda (med störn.), tasstarget (stadga) o bollbyten (stadga) – som vi körde i två omgångar. Där stötte vi på patrull – precis som jag misstänkte – i samband med rundaövningen, där störningen var i form av utlagda prylar – kan inte låta bli, sa Rejs. Därefter fortsatte vi med fyra stationer – fotgå. /apportering (del av) hopp (del av – jag utnyttj. tasstarg.) /ställande. Under stationernas genomförande hade vi det andra ekipaget som störning, dom befann sig en bit ifrån och var passiva, som också det blev en övning förstås. Så himla gött det var – under apporteringen – när Rejs tänkte till och valde bort Jixa (som ljudade lite) o Pernilla.

Vädret var skiftande i veckan, när vi for till Alfa hundcenter för att fixa till Rejs nya tjänstetecken var det strålande väder med vacker rimfrost, medan det dagen efter var rena skitvädret, då det regnade hela dagen.
Även om det hade slutat att regna på kvällen var det gött att ha ett inomhuspass bokat, närmare bestämt i Alehallen, tillsammans med Barbro och Ann-Charlott (Lotta?). Semla har ju inga större svårigheter med att köra med andra hundar samtidigt, hennes akilleshäl är snusandet i golvet, medan Rejs är destomer störningskänslig (som bekant). Tränade lite skyltar med Semla, men la fokus på följsamhet och ”konskick”. Rejs hade bra fokus och följsamhet, särskilt då med tanke på störningarna av de andra 2 ekipagen som tränade samtidigt. Tränade också lite ställande, MEN med kopplet på (släppte det ibland) - vill inte ge honom vinst ifall han skulle smita … får träna det på ett annat pass ! Alla varvade passen mellan sina 2 hundar. Både Rejs och Semla pausade i en på stället lånad tygbur – inga problem för någon av dom, vilket jag är så glad över med tanke på vilken separationsångest Özet hade. Avslutade med platsliggande, vilket gick finemang - duktiga dogs.
Arbetsveckan ebbade ut och helgen inleddes med räkfrossa (försenad kräftskiva som bytte skepnad) tillsammans med familjen Larsson på fredagskvällen och ett pröva på pass i yoga på lördagen, medan Tommy fick sig lite egentid ihop med hundarna.

På söndagen hade jag nappat på en inbjudan och anmält Rejs och mig som ”demoekipage” på en fortbildning för instruktörer/cirkelledare på Partille bk, som Eva-Marie Wergård höll i.
Efter en inledande beskrivning av Rejs och vad jag ville ha hjälp med, så presenterade jag mitt önskemål, nämligen det att efter uppvärmning, kunna behålla fokus när vi byter till ny miljö tex inför tävling. Tema = ”att behålla fokus från uppvärmning in på tävlingsbanan".

Vi gjorde ett antal ingångar, med efterföljande linförighet/frittfölj under kommendering. Eva Marie tog sin hund och agerade störning - typ ett ekipage som just lämnade tävl.plan innan vi själva skulle in, vilket inte helt överraskande ökade Rejs i aktivitet.
Men den ”största” grejen som vi behöver träna på, var att han genomgående tog sig friheten att smita iväg, när själva momentet var klart och isamband/efter att jag belönat (tävl. mässigt). Fick råd att koppla honom INNAN han fick belöning (tävl.mässig) efter moment slut för att DÄREFTER ge frikommando/belöning. Med andra ord, så blir det till att träna separat på störningar, där han frestas att springa iväg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar