Fullt ÖZ


VÄLKOMMEN ATT FÖLJA MED PÅ REJS & SEMLAS ÖDEN OCH ÄVENTYR


söndag 18 december 2016

MÅN.- SÖN. 12 - 18 dec.

Veckan inleddes – som den gjort de senaste veckorna - med att Tommy fortsatte sin golfkurs – som nu var sista gången – innan han återigen drog iväg norrut på en veckas jobb – vilket nu troligen var sista veckan för denna säsongen – iaf på denna sidan av året. Veckan fortlöpte med härliga lunchpromenader och en av kvällarna var helt magisk, vi fick en fantastisk kvällspromenad i månskenet. Det som var mindre fantastiskt var en dag när jag inte hann att åka iväg för en lunchpromenad, utan gick tvärs över gatan upp i vår egen ”hemmaskog”. Efter en stunds vandring och hundarna hade gjort ifrån sig var vi på väg hemåt. Just när vi gick nerför stigen, ner mot gatan kommer det plötsligt en STOR ridgeback rusande mot oss. Kanske inte behöver nämna att Rejs gasade igång, förstärkt av Semla – dom skällde och stretade framåt i sina koppel/selar. Dom är rätt starka i det läget kan jag säga, vilket inte gör saken lättare när stigen sluttar nerför och är full av hala rötter och löv. Jag försökte mota bort ridgebacken – som var en hane – med mitt barskaste kroppsspåk och grov röst, utan att lyckas. Han backade ett steg, men var på igen. I samma veva upptäckte jag att han faktiskt gjorde lekinviter och inte var aggressiv – phu ! Efter en stunds ytterligare tumult, hörde jag en tjej ropa ” han är jättesnäll” och är bara 1 år. Jomen visst – men hur rädd blir man inte när en bjässe kommer dundrande. Jag hann tänka att Rejs kommer slitas i stycken om det blir slagsmål. Ridgen hade tydligen smitit ut när familjens 3 åring hade öppnat dörren …

I mitten i veckan var jag och dogsen och tränade på Alfa HC. Med Semla tränade jag följsamhet och konskick. Rejs fick träna fotgående med störning, i form av utlagda grejer. Gick ganska bra – dock några microsläpp i mellanåt – tills Git klev in genom dörren, som skulle lämna Rejs julklapp (tjänstetecken) som var fixat efter en liten reklamation.

Helgen startade med en tripp till Roland massör i Fjärås. Hade planerat att Rejs skulle få ett litet ”saktapass”, medan Tommy fick sin behandling, men hade glömt godis, så jag la ner det. Kände att det inte var hela världen då vi skulle träna på Alfa tillsammans med Karin o Samba på kvällen.

På Alfa.
Semla fick träna följsamhet, tasstarget, ordförståelse, konskick och slalom. Rejs fick träna fotgående, runda (båda inkl. störn.), ställande och kryp.

Avrundade helgen med ett sökpass. Var i Tollered och rutan var kuperad på ena sidan och därför blev tyvärr skicken inte i fullt djup, men bra gömmen. Rejs var duktig överlag, men vid ett av de mittersta skicken hittade han en doftfläck som han inte kunde släppa, när han hade kommit in på stigen med lösrullen i munnen. Vi hade lite meningsskiljaktigheter Rejs o jag, för han släppte rullen för sniffa på fläcken upprepade ggr. Påviset därefter fick förstärkas med ett tjo. Resterande skick blev jättebra, vilket hela passet som sagt blev, förutom den ”lilla doftincidenten”.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar